“Risken större om vi inte gör något”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
EY:s förvärv av Doberman, se angränsande artikel, är bara den senaste i raden där stora strategi- eller revisionsbyråer köper mindre aktörer som snarare kommer från varumärkes-, marknadsförings- och digital-hållet. Deloitte köpte redan 2015 digitalbyrån Mobiento och kompletterade 2017 med svenskgrundade reklambyrån Acne. McKinsey förvärvade Veryday. Sedan köpte PwC Pond och öppnade därefter ett Experience Center i Stockholm.
EY köpte i slutet av 2017 danska BOX Associates som blev en del av EY Parthenon – EY:s strategirådgivningsdel. Året därpå var det Accenture som förvärvade Kaplan och The World Loves. Då öppnade även Capgemini ett “innovationscenter” i Stockholm.
Revisionsvärlden ringde upp EY:s Nordenchef Jesper Almström.
Vilken är risken när en revisions- eller strategikonsultbyrå förvärvar byråer som kommer från reklam- eller varumärkeshållet?
“Risker finns alltid vid förvärv, men riskerna är större om man väljer att inte göra något. Vårt erbjudande stärks och våra strategikonsulter kommer att ha tydlig nytta av de kompetenser som Doberman tillför”, säger Jesper Almström, som även tror att många andra, exempelvis de som arbetar med revision och finansiell due diligence, kommer att kunna dra nytta av förvärvet.
”Vår kompetens mot nya affärs- och intäktsmodeller ökar ytterligare och därigenom kvalitén i våra tjänster. Doberman teamet har en kompletterande spetskompetens, det handlar bland annat om att se den digitala transformationen, inte ur kundens perspektiv, utan som kundens kund ser den”, säger Jesper Almström.
Doberman Group AB, moderbolaget som äger både verksamheten i Sverige och USA, omsatte under det senaste räkenskapsåret 116 Mkr. Är det svenska EY som gör förvärvet?
“Ja, vi gör förvärvet genom ett svenskt bolag, sedan kommer Dobermans verksamhet i New York integreras med i EY i USA.”
Doberman verkar tro att EY kan hjälpa dem att etablera sig i andra nordiska länder, kan ni det?
“Absolut. EY har redan denna typ av rådgivning i hela Norden, men när vi nu tillför spetskompetens som finns inom Doberman vill vi gärna dra nytta av det i hela Norden. Exakt hur det ska gå till och vilka varumärken som ska användas i de olika länderna är inte klart.”
Doberman har en spännande styrelse som leds av Eva Swartz Grimaldi, välkänd kulturprofil. I styrelsen sitter även finansmannen Sven Hagströmer och Stina Nilimaa Wickström, designchef på Volvo Group. Frågan är vad som händer med den.
”Jag håller med om att Doberman har en spännande styrelse och vi ser fram emot att jobba med personerna i olika forum även i framtiden men efter att transaktionen genomförts kommer Doberman inte att ha en extern styrelse.
Har ni förhandlat med många liknande bolag genom åren?
”Vi har givetvis kontinuerligt dialoger med olika aktörer men det är inget vi kan svara på i detalj.”
Kommer EY att öppna någon form av “center” för innovation eller liknande i Stockholm som en följd av Dobermanförvärvet?
”Doberman’s studios är idag center för innovation i flera avseenden och det kommer vi bygga vidare på men exakta former får vi återkomma till.”