EY köper kreativa byrån Doberman

Personer i bilden från vänster: Jonna Kloow, Customer Consulting Competency Lead på EY, Tove Blomgren, Creative Director på Doberman. Bakom: Anna Svanberg, vd för EY i Sverige, Olof Ålenius, vice vd på Doberman, Lisa Lindström, grundare och CEO på Doberman. Jesper Almström, Nordenchef på EY, Håkan Molin, Nordic Consulting COO på EY. Sittande i soffan: Elin Ankerblad och Henrik Karlsson, båda Doberman.

EY avser att köpa svenska Doberman, en konsultbyrå inom varumärke, design och digitala strategier (det som tidigare hette reklambyrå).

“Kreativitet blir allt viktigare för dagens verksamheter. Dobermans kunskap, erfarenhet och kapacitet kompletterar väl EY:s befintliga kompetens i Norden. Tillsammans kommer vi på ett nytt och unikt sätt kunna hjälpa våra kunder utvecklas och tänka nytt genom att fläta samman strategi- och kundupplevelseperspektivet”, säger Jesper Almström, Nordenchef på EY.

Doberman har cirka 100 medarbetare och kontor i Stockholm och New York. Förvärvet kommer enligt EY att stärka byrån “avsevärt” inom kundupplevelsedesign och innovation. För Doberman tycks affären vara ett sätt att få hjälp att expandera i Norden.

“Doberman kommer att etablera studior i Köpenhamn, Oslo och Helsingfors”, skriver byrån på webbplatsen.

“Doberman har idag en över tjugo år lång historia och vi har genom åren blivit uppvaktade av hundratals aktörer. EY är de första som på djupet delar vår principfast höga ambition. På Doberman har vi byggt en kultur med väldigt lite tålamod för snack utan verkstad. Vår drivkraft är att skapa … Tillsammans med EY kommer vi nu kunna skala och det till en helt ny nivå”, säger Lisa Lindström, vd på Doberman.

Förvärvet är planerat att ske i maj 2020 förutsatt vissa villkor. Ingen köpeskilling uppges i pressmeddelandet.

Läs även vad EY:s Nordenchef Jesper Almström säger om förvärvet av Doberman.

Martin Hammarström

[email protected]