Accenture Interactive köper reklambyrån Droga5

"Största affär sedan starten 2009".

David Droga

De traditionella managementkonsulterna fortsätter att köpa på sig ”kreativa” och ”digitala” byråer. Den senaste affären är att Accenture Interactive, en del av Accenture som kallar sig “the experience agency”, förvärvar den banbrytande reklambyrån Droga5.
New York-byrån har sedan starten 2006 utsetts till ”årets byrå” ett 20-tal gånger i tävlingar som Cannes Liones och Effie Awards.

Droga5, som startades av australiensaren David Droga, har bland annat arbetat för Amazon Prime Video, The New York Times och Game of Thrones, rapporterar Dagens Media.

”Reklamvärlden förändras och vi är förväntansfulla inför den enorma
möjlighet det kommer innebära för oss att bli en del av det här bolaget”, säger David Droga i ett pressmeddelande.

David Droga kommer att fortsätta på sin position som kreativ chef på Droga5, som har 500 anställda i New York och London. Även övriga i reklambyråns ledning hänger med till Accenture.

Accenture Interactive beskriver i ett pressmeddelande köpet av Droga5 som sin största affär sedan starten 2009. I fjol köpte Accenture Interactive de svenska reklambyråerna Kaplan och The World Loves. I år förvärvades danska Hjaltelin Stahl, som anser sig syssla med “kanalöverskridande marknadsföring och kundupplevelser”. Revisionsvärlden har tidigare rapporterat hur Deloitte köpt reklambyrån Acne och konkurrenten PwC har förvärvat Pond.

Martin Hammarström

mh@revisionsvarlden.se