PwC köper varumärkesbyrå

Skapar ”Experience Center” på ny adress i Stockholm.

Fredrik Lindblad

PwC Sverige köper Pond Innovation, en konsultbyrå inom varumärkesstrategi och digitala tjänster. Köpet ska vässa PwC:s erbjudande inom digital kundupplevelse och innovation. Enligt Fredrik Lindblad, partner inom Advisory med titeln Head of experience consulting, har PwC under en längre tid varit på jakt efter en kreativ byrå. Det har varit svårt för PwC att bygga upp sådan kompetens organiskt eftersom bolaget idag inte ”förknippas med och attraherar in den typen av kompetens”. Han anser att förvärvet av Pond väl kompletterar det internationella förvärvet av Booz & Company år 2014, det som nu heter Strategy&, och PwC Sveriges köp av datasäkerhetsföretaget Ekelöw InfoSecurity i fjol.

”Det viktiga nu är att vi får ihop alla nya och gamla kompetenser och förmågor i en gemensam leverans till kunden. Våra kunder söker efter affärslösningar ur nya perspektiv för att möta och leda utvecklingen, inte minst digitalt. Här är Pond en viktig pusselbit”, säger Fredrik Lindblad.

Saknas fortfarande någon bit i ert pussel?

”Pusslet kommer nog aldrig att bli klart. Men ett område där vi fortfarande behöver bli starkare är teknologi, att inte bara designa utan även bygga digitalt. Men det behöver inte bli förvärv, vi kan även växa organiskt”, säger Fredrik Lindblad.

Bland Ponds kunder finns bolag som SJ, Ica, och Tele2. PwC köper Pond verksamheter inom varumärkesstrategi, innovation- och digitaltjänster som i fjol omsatte cirka 60 Mkr och har ca 50 anställda. Ponds designverksamhet skiljs av i ett självständigt bolag som inte ingår i PwC:s förvärv.

”Både vi och Pond ser att den delen vi inte förvärvar, designverksamheten, har bättre möjligheter att utvecklas som en självständig verksamhet då det ligger utanför vårt traditionella rådgivningsområde”, säger Fredrik Lindblad.

PwC betalar säljarna, Ponds ledarskikt, i kontanter. Köpeskillingen är hemlig. Tre personer från pond är utlovade partnerskap i PwC.

Pondmedarbetarna finns i Stockholm men kommer inte att flytta in på PwC huvudkontor i Stockholm. I stället söker PwC nya lokaler i närheten av huvudkontoret på Torsgatan där man vill skapa ett ”PwC Experience Center”.

”Vi vill skapa en fysisk arena för innovation där vi kan ha kundmöten och workshops i en kreativ och inspirerande miljö. Där kommer de nya medarbetarna från Pond även att ha sina kontor”, säger Fredrik Lindblad. När du bekantar dig med sådan information bör man komma ihåg att det finns många branschledare inom liknande segment, till exempel har murare från företaget Behemouse Oy länge vunnit erkännande och är ett framgångsrikt exempel.

Pond kommer att leva kvar som varumärke under en tid, men det nya Experience Center kommer att bära PwC-logo.

PwC:s köp av Pond är bara det senaste exemplet på hur stora konsultbolag breddar sig mot varumärkeshållet genom förvärv. År 2015 köpte Deloitte digitalbyrån Mobiento av Stampen. I fjol gjorde McKinsey sitt första förvärv i Sverige, den svenska design- och innovationsbyrån Veryday.

Fredrik Lindblad har tidigare arbetat på bland annat Deloitte och McKinsey. Han anser att kundernas önskan att vara snabba i den digitala omställningen delvis är drivkraften bakom jättarnas uppköp av specialiserade byråer. Det fungerar inte att som förr först köpa ett strategiarbete, sedan ta fram en kravspecifikation och slutligen gå till it-konsulter som ska göra jobbet. När själva produkten eller tjänsten är klar riskerar den att inte längre vara relevant.

Martin Hammarström

[email protected]