Deloitte köper Acne

Svenska reklambyrån i brittisk affär.

Från vänster Acnes Victor Press, David Olsson och Tomas Skoging samt Paul Thompson, chef för Deloitte Digital Europe.

Deloitte köper svenskgrundade reklambyrån Acne, med personal i Stockholm, London, Paris och Berlin. Affären görs av brittiska Deloitte Digital, ingen köpeskilling uppges i pressmeddelandet.

Räkenskapsåret 2015/2016 omsatte Acnekoncernen 256 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på knappt 30 Mkr. Acnes ordförande och tidigare ägare, Victor Press, och vd David Olsson kommer att fortsätta leda byrån, som kommer att fortsätta under eget varumärke men sortera under Deloitte Digital, Deloittes digitala konsultverksamhet.

”Digitala tjänster och kompetenser växer stort i intresse hos våra klienter. Därför är vi glada att inom ramen för Deloitte Digital och vårt internationella affärsnätverk fortsätta att utveckla våra erbjudanden”, säger Christer Ahlgren, pressansvarig på Deloitte.

Som en del i förvärvet kommer Deloitte nyanställa omkring 80 personer, vilket innebär en fördubbling av Acnes nuvarande team. 40 av tjänsterna kommer vara baserade i Storbritannien.

Köpet handlar om hela sju bolag, däremot inte klädmärket Acne Studios. Bland Acnes tidigare och nuvarande kunder märks IKEA, Telenor, Max, H&M and Spotify.

Deloitte Digital är aktivt på förvärvsfronten. I somras köptes den brittiska designbyrån Market Gravity och 2015 köptes den svenska digitalbyrån Mobiento.

Martin Hammarström

[email protected]