”Svenska småbolag utgör en jättemarknad”

Danska June Mejlgaard Jensen, ny chef för Azets i Sverige, nobbar inte de mindre kunderna.

June Mejlgaard Jensen

June Mejlgaard Jensen, chefen för danska Azets som förra veckan presenterades som chef för även den svenska verksamheten, har ett tydligt mandat – tillväxt.

”Sedan jag blev vd för den danska verksamheten 2006 har jag arbetat med olika ägare. Alla är intresserade av att växa, och det har vi gjort i Danmark”, säger June Mejlgaard Jensen till Revisionsvärlden.

Azets-chefen drev under slutet av 1990-talet en redovisningsbyrå i Herlev strax utanför Köpenhamn. Byrån blev uppköpt av Visma 2002 och Mejlgaard Jensen utsågs 2006 till chef för det som då hette Visma Services, idag Azets.

”I och med att jag själv drivit redovisningsbyrå har jag en god förståelse för de olika delarna av vår verksamhet”, säger Mejlgaard Jensen.

När hon blev vd i Danmark 2006 hade hon knappt 100 medarbetare. Idag har Azets 300 medarbetare i Danmark. Man har vuxit både organiskt och genom förvärv. June Mejlgaard Jensen uppger att hon under sin tid som vd för den danska verksamheten gjort minst 10 förvärv.

”Ofta har det varit redovisningsbyråer, men vi har även köpt mjukvarubolag inom lön och betalsystem. Det blir mer och mer teknologi i våra tjänster. När det gäller förvärven har jag haft god hjälp av vår M&A-chef Jesper Balsby. Han kommer att spela en viktig roll även för den svenska verksamheten”, säger June Mejlgaard Jensen.

Vad vill du göra med Azets i Sverige?

”Först vill jag lära känna den svenska marknaden och den svenska kulturen. Det är en fin verksamhet som byggts upp av min företrädare Anders Fryxell. Jag vill ta med mig våra erfarenheter från Danmark för att växa och öka intjäningen i den svenska verksamheten.”

Kan det bli förvärv av mjukvaruorienterade bolag även i Sverige?

”Det är något vi ska utvärdera. I så fall skulle det framför allt handla om förvärv av mjukvara som kan användas inom hela koncernen”, säger June Mejlgaard Jensen.

De svenska och de danska verksamheterna är jämförbara i storlek med cirka 300 anställda i varje land. Men medan den danska verksamheten vuxit successivt har den svenska verksamheten varit stabil. Omsättningen har de senaste åren legat varit 330-350 Mkr, medan antalet anställda har minskat fem år i följd – en effekt av effektiviseringar. I Sverige är bolaget inriktat mot medelstora och stora kunder, medan man i Danmark även har en hel del mindre kunder.

Är det inte svårare att få effektivitet och skapa automatiserade flöden gentemot de mindre kunderna?

”Så kan det vara, men de små kunderna är ofta i större behov av rådgivning, inte minst inom HR och lön. Dessutom utgör svenska småbolag en jättemarknad. Vi vill absolut bli ett alternativ för mindre bolag, även i Sverige.”

Azets tillhör en internationell redovisningsgrupp som just bytt namn till – Azets, se separat artikel. Hela gruppen har cirka 6500 medarbetare i Norden, Storbritannien och Rumänien. I Rumänien finns en outsourcing-enhet med 800 medarbetare dit en del uppgifter skickas från höglöneländerna.

Vissa ser en konflikt mellan automatisering och att skicka uppgifter till låglöneländer. Ser du en sådan?

”Egentligen inte. Azets ligger långt framme när det gäller båda delarna. Det handlar om att använda hela verktygslådan för att skapa den bästa lösningen gentemot kunden. Utmaningen är att inte fastna utan kontinuerligt utvärdera vårt arbetssätt. Eftersom arbetet som lagts i Rumänien har varit standardiserade processer har nearshoringen snarare underlättat vårt automatiseringsarbete.”

Många talar om prispress på redovisningstjänster. Ser du någon sådan?

”Jag vill inte uttala mig om den svenska marknaden, men i Danmark har det varit och är en prispress. Det är naturligt med tanke på hur snabbt arbetssätten i branschen förändras. Lösningen är att styra om till mer rådgivning.”

I Storbritannien och i Danmark erbjuder Azets-gruppen även revision. Kan det vara något för Sverige?

”Nej, det finns många regulatoriska fördelar med att inte vara revisionsbyrå. Bakgrunden till att vi erbjuder revision är att vissa större kunder efterfrågar tjänsten”, säger June Mejlgaard Jensen.

Martin Hammarström

[email protected]