PwC sponsrar entreprenörsstiftelse

Blir huvudpartner till Niklas Adalberths Norrsken Foundation.

PwC:s vd Peter Nyllinge, Norrsken Foundations vd Frida Siwe och Norrskens grundare Niklas Adalberth. Foto PwC.

PwC har tecknat ett samarbetsavtal med stiftelsen Norrsken Foundation som innebär att byrån ger ett årligt finansiellt stöd till stiftelsen, okänt hur stort. I gengäld blir PwC “Preferred Supplier” till Norrskensfären när det gäller tjänster som skattefrågor, startup- och scaleupföretag, verksamhetsutveckling, hållbarhetsfrågor, digitalisering, finansiella tjänster och cybersäkerhet. PwC:s konsulter får även sitta och jobba på företagshubben Norrsken House i centrala Stockholm. Parterna ska även ordna gemensamma event. Samarbetet spänner över minst tre år.

”Vi har fått ett fantastiskt intryck av människorna i Norrsken House och det ska bli spännande att bidra med hela vår palett av rådgivning till stiftelsen och dess bolag. Vi vill aktivt stödja ekosystemet inom Impact Entrepreneurship för att göra världen till en bättre plats, samtidigt som våra medarbetare ges möjligheten att verkligen ta tag i världens viktigaste utmaningar tillsammans med Norrsken”, säger PwC:s vd Peter Nyllinge i ett pressmeddelande.

När det gäller tanken att blanda konsulter och entreprenörer på samma kontor liknar PwC-avtalet Grant Thorntons samarbete med två andra hubbar SUP46 och Epicenter. Dock fungerar Grant Thorntons avtal med SUP46 tvärtom, entreprenörerna ska komma till Grant Thornton, se tidigare artikel.

PwC uppges ha varit rådgivare till Norrsken Foundation redan när Klarnagrundaren Niklas Adalberth grundade stiftelsen 2016. Norrsken driver Norrsken House, en kreativ hub (läs kontorshotell med bättre espressomaskin) som är arbetsplats för 300 personer. 2017 lanserades Norrsken Founders Fund som investerar i techbolag.

PwC-avtalet är ytterligare ett tecken på hur de stora rådgivningsfirmorna dras till innovation och tech som getingar till en syltburk. PwC driver även innovationsprogrammet “Future of” och efter förvärvet av varumärkesbyrån Pond öppnades PwC ett ”Experience Center” i Stockholm. KPMG är en av huvudsponsorerna till Di Digital Startup Tour, Dagens Industris landsomfattande tävling för techbolag. Dessutom har KPMG sponsrat en innovationshubb för Fintech-bolag, som dock gått i konkurs.

Martin Hammarström

[email protected]