PwC fick rött ljus – nu blir konkurrenten partner i Dagens Industris entreprenörstävling.
KPMG är en av huvudsponsorerna till den andra omgången av Di Digital Startup Tour, Dagens Industris landsomfattande tävling för att lyfta fram nya svenska techbolag.
”Vi ser Di Digital Startup Tour som en fantastisk möjlighet att bidra till den svenska startupscenen, träffa nya aktörer samt få relevanta insikter om de utmaningar som många av våra nuvarande och framtida kunder möter”, säger Björn Bergman, kommunikationsdirektör på KPMG, i ett pressmeddelande.
För drygt ett år sedan kunde Revisionsvärlden avslöja att PwC ville sponsra samma tävling, men fick nej av Revisorsinspektionen, då Revisorsnämnden (RN). Kruxet är att PwC är Dagens Industris revisionsbyrå. PwC reviderar förutom Dagens Industri snart sagt hela Bonniersfären, bland annat Dagens Nyheter, Expressen och moderbolaget Albert Bonnier AB. PwC såg sig därför tvunget att söka förhandsbesked om huruvida det kan hota oberoendet som revisor att sponsra sin revisionsklient. Det blev tvärnej.
”Enligt RN:s bedömning skulle PwC:s roll som s.k. partner samt den gemensamma exponeringen av PwC och revisorsklienten … ge upphov till en synbar intressegemenskap mellan PwC och revisorsklienten”, skrev myndigheten i beskedet.
Det gjorde att DI:s techturné fick klara sig utan revisionsbyrå bland sponsorerna i fjol. Huvudsponsorer var i stället Accenture, storbanken Nordea, advokatbyrån Roschier och finansbolaget Fakturino. I år är Accenture och Nordea kvar som huvudsponsorer medan KPMG, Microsoft och Zacco tycks vara nya. Zacco är ett konsultbolag som arbetar med bland annat patentskydd och informationssäkerhet.
DI:s techturné pågår hela hösten med event på fem orter med final i Stockholm den 7 december. Hur mycket KPMG betalar för sponsorskapet framgår inte av pressmeddelandet. När PwC korresponderade med Revisorsnämnden om sin eventuella medverkan nämndes beloppet 750 000 kronor plus moms.
KPMG flörtar med techsektorn på flera sätt. Revisionsvärlden skrev i fjol om byråns engagemang i inkubatorn Stockholm FinTech Hub, och i maj köpte KPMG International fintechplattformen Matchi, en tjänst som matchar finansiella aktörer med teknologibolag.
”Vår drivkraft är att skapa trygghet och bidra i förändring – viktiga faktorer för alla snabbt växande bolag som behöver både stabilitet och flexibilitet”, säger Björn Bergman i pressmeddelandet.
Varför KPMG inte sponsrade DI:s techturné redan i fjol kan man bara spekulera om. En gissning är det låg nära till hands för Dagens Industri att fråga PwC först. Dagens Industri och PwC var länge grannar i Bonnierhuset på Torsgatan i Stockholm (PwC är kvar men DI har flyttat) och PwC är enligt uppgift Dagens Industris största enskilda prenumerationskund.