Nu ska svenska kunderna in i systemet.
Matchi är en tjänst som matchar finansiella aktörer med teknologibolag som verkar mot finanssektorn (fintech) över hela världen. Efter två års samarbete med Matchi har KPMG International nu förvärvat plattformen.
Enligt Kenneth Sørensen, ansvarig för fintech på KPMG Sverige, används tjänsten dels av banker och andra finansbolag som söker leverantörer eller samarbetspartner, dels av bolag som letar investeringsobjekt i den stekheta fintechsektorn.
”För KPMG, som är starkt inom bank och finans, är det värdefullt att kunna erbjuda en global plattform av fintech-bolag”, säger Kenneth Sørensen, ansvarig för fintech på KPMG Sverige.
Han tillägger att Matchi även kan motverka fenomenet att det i bankvärlden ofta utvecklas komplicerade system för att lösa problem för en specifik bank, och att denna lösning sedan har svårt att få global spridning.
Matchi har sitt säte i Hong-Kong men drivs från Sydafrika. Sajten innehåller mer än 700 fintechtjänster från drygt 2 500 leverantörer. Alla tjänster och företag genomgår en kontroll för att kvalificera sig för plattformen. Finansiella aktörer kan genom plattformen antingen söka efter tjänster och leverantörer eller använda verktyget för rekommendationer kring olika fintechlösningar.
”Jag kan inte säga hur många svenska eller nordiska fintechbolag som finns i plattformen idag, men bara i Sverige har vi 200 kunder inom fintech och vi kommer att kontakta varenda ett för att se om de vill vara en del av plattformen”, säger Kenneth Sørensen, som tror att Matchi sänker affärsrisken och ökar möjligheterna för finansbolag vid fintech-upphandlingar.
KPMG jobbar hårt för att närma sig fintech-sektorn. I Sverige sponsras Stockholm Fintech, en innovationshub och kontorshotell med det övergripande målet är att främja och påskynda utvecklingen av världsledande fintech.