Digitala byråer sover lugnt efter storbyråernas köpoffensiv.
Revisionsvärlden har tidigare skrivit om hur stora konsultbolag dammsuger marknaden efter mindre byråer specialiserade på digitalisering och varumärkesråd. År 2015 köpte Deloitte digitalbyrån Mobiento av Stampen. I fjol gjorde McKinsey sitt första förvärv i Sverige, den svenska design- och innovationsbyrån Veryday och i början av året köpte PwC varumärkesbyrån Pond Innovation.
It-tidningen Computer Sweden har tagit tempen på ett par av de digitala byråer som ännu inte blivit uppköpta. Jonathan Pettersson, vd på Making Waves, tror sig veta hur han ska hantera att de konkurrenter som tidigare var jämnstora men nu har globala konsultjättar i ryggen och ett väsentligt breddat erbjudande.
”Det främsta motmedlet är och kommer alltid vara genom att fortsätta bygga riktigt smarta saker som löser verkliga problem och som samtidigt skapar riktigt affärsvärde. Dessutom ska vi ha kul på jobbet och jobba med marknadens smartaste och mest kreativa människor”, säger han till Computer Sweden.
Han misstänker att jättarna kommer möta en hel del utmaningar och att storleken gör dem tröga.
”Jag säger som Jeff Bezos: Most decisions should probably be made with somewhere around 70 % of the information you wish you had. If you wait for 90 %, in most cases, you’re probably being slow. Det är ganska långt ifrån hur jättarnas business är uppbyggd idag”, säger Jonathan Pettersson till tidningen.
Han tror inte att konsolideringen leder till prispress på digital rådgivning.
”Vi tror inte nödvändigtvis att konkurrens med exempelvis McKinsey bidrar till prissänkningar. Tvärtom ser vi en kraftigt ökande efterfrågan där våra tjänster flyttar från kostnadsbudgetar till investeringsbudgetar”, säger Jonathan Pettersson till Computer Sweden.
Allan Russel, som är vd på Digital Strategi Skandinavien, tror att jättarnas strategi är att försöka bredda sig och sälja digitala råd hos kunder de redan har. Han misstänker att konsultjättarna ännu inte integrerat nyköpta digitalexperter ordentligt.
”I och med att de redan sitter på många stora kunder ser vi att de kan ta marknadsandelar den vägen. Men jag måste säga utifrån min erfarenhet från kundsidan att i förhållande till hur vi jobbar idag, så är de bolagen mer revisionsbyråer. De är inte alltid inne på kontoret på riktigt för att se var affärsnyttan verkligen kommer ut. Men som sagt, de sitter ju på stora kunder och som köpare kan det vara svårt att se skillnad”, säger han till tidningen.
Stor köper liten
Förvärv inom digitalisering och branding på senare år.
Accenture – Fjord, Karmarama, Brightstep
Capgemini – Idean, Backelite
Cybercom – Duplicera
Deloitte – Mobiento
McKinsey – Veryday
PwC – Pond
Källa: Computer Sweden