Tidigare Doberman-chefen Klara Adolphson till PwC Experience Center.
Klara Adolphson har rekryterats som ny chef för Organisation and Leadership Design på PwC:s nya Experience Center, en möteslokal, workshop och arbetsplats för cirka 60 konsulter, de flesta från varumärkesbyrån Pond som förvärvades i fjol. Adolphson har bland annat varit vd för reklambyrån Doberman. I en intervju i tidningen Balans säger berättar hon mer om hur Pond/PwC använder sitt center till både kundmöten och fysisk verkstad för att skapa prototyper år kunderna.
”Pond är duktiga på digital utveckling och på att förstå vad kunderna behöver. Och PwC är duktiga på att jobba med stora, långa, processer över tid. Lilla innovativa Pond och stora PwC har gift sig, den typen av samarbete som är superspännande och nödvändigt”, säger Klara Adolphson till Balans.
Hon räknar med att förena den nya rollen på Experience Center med sitt nuvarande huvudprojekt – Decoding X – är en digital ledarutbildning vid Handelshögskolan i Stockholm, som hon varit med och grundat.
”På Decoding X utbildar vi höga chefer som ansvarar för att deras organisationer ska transformeras digitalt och komma ut på andra sidan. Tillsammans med deltagare, forskare och experter avkodar vi det man behöver kunna. Vi skapar framtiden. Så kommer vi att jobba på PwC Experience Center också”, säger Klara Adolphson till Balans.
Innovativt och digitalt ledarskap verkar bli ett kunderbjudande även hos PwC/Pond.
”Vi ska ta fram nya metoder för organisations- och ledarskapsdesign. Det ska vi samskapa ihop med några av våra kunder; olika stora och från olika branscher. Digitaliseringen puttar oss i en riktning där vi måste se ledarskap på ett nytt sätt. Hur får vi alla i organisationen att tänka kreativt? Då behöver man en innovationskultur. Jag tror att det absolut viktigaste är att vilja ha förändring. Man måste älska förändring”, säger Klara Adolphson.
Hon betonar vikten av att bygga en innovationskultur. Heterogena, oliktänkande, grupper en organisation får fram de mest konkurrenskraftiga produkterna och tjänsterna, anser hon.
”Sen är det jätteviktigt att våga utmana normer. Det är jag bra på. Som chef måste man också våga möta människor”, säger Klara Adolphson till tidningen.