“Lätt att fördubbla vinsten på en redovisningsbyrå”

Fasta priser enda vägen enligt Vismas branschexpert.

Jan Söderqvist

Redovisningsbyråerna måste snabbt bort från timdebitering och bör sänka ribban för vad de kallar ”rådgivning”. Det säger Jan Söderqvist, Vismas branschexpert inom revision och redovisning, i en intervju med tidningen Balans.

Han anser att många redovisningsbyråer har alltför höga krav på vad de säljer som rådgivning. Det handlar i mångt och mycket om kommunikation med kunderna – att träffa och prata med dem för att förstå deras behov.

”På de mindre byråerna vill man träffa kunderna oftare men hinner inte. De måste börja med att förändra sin affärsmodell och lämna timmarna bakom sig. När du digitaliserar till 100 procent blir det inte automatiserat samma dag som du digitaliserar. Automationen smyger sig på. Jobbar du på timmar försvinner intäkter. När de försvinner måste du jobba mer och ha fler kunder. Vet man inte vad kunden vill med sin affärsverksamhet är det svårt att agera rådgivare”, säger Jan Söderqvist till Balans.

Han spår att vi kommer att se mer av paketpriser på redovisningsmarknaden. Standardtjänster som löpande bokföring, avstämningar, bokslut, årsredovisningar och bolagsdeklarationer kommer att säljas i samma paket och prispressas hårt. Byråerna bör därför låsa sina priser och gå bort från timmodellen för att ha en säkrad intäkt. Automation ska skapa marginaler och frigöra tid. Den tiden måste läggas på kundvård.

”Det är lätt att fördubbla vinsten på en redovisningsbyrå genom att bara förändra några saker. Det är inte mycket som behöver göras, men många ägare har svårt att få ihop det”, säger Jan Söderqvist till Balans.

Enligt Söderqvist utgör standardtjänsterna cirka 80 procent av intäkterna hos en redovisningsverksamhet. Framöver behöver byrån göra en helomvändning och räkna med att rådgivningen tar 80 procent av tiden.

Han råder byråägare som inte själv lockas av att ständigt vara ute hos kunden att anställa en rådgivare/säljare.

”Oavsett vilken byråstorlek det handlar om ska man ha anställda som kan kommunicera och kunna ta människor. Man behöver inte vara en vass ekonom, konsult eller revisor; kommunikation är det viktiga. Har man inte en sådan person, kommer man att konkurreras ut av de andra på marknaden”, säger Jan Söderqvist till tidningen.

Hema

[email protected]