”Innovation är nyckeln för att utvecklas”

Ny teknik, nya förväntningar och ökad konkurrens gör att byråernas behov av att förnya verksamheten kan bli en överlevnadsfråga. Innovation, ledarskap och marknadsföring är tre viktiga pusselbitar.

Från vänster: Mattias Axelson, Dan Brännström, Catrine Windh och Carl Elfgren. Foto Jens Sølvberg.

Det finns en dold potential i alla organisationer när det handlar om innovation och förändring. Orden kommer från Mattias Axelson, forskare på Handelshögskolan i Stockholm. Han är en av lärarna i Revisionsvärldens nya satsning Byrålyftet som drar igång till hösten och som vänder sig till byråledare inom revisions- och redovisningsbranschen.

– Alla organisationer har mycket mer kapacitet för innovation än vad man tror. Det finns så mycket kompetens och data på plats men det handlar om att se helheten och identifiera möjligheter. Innovation är nyckeln för att utvecklas, säger han.

Byrålyftet är en utbildningsserie där föreläsarna Mattias Axelson, Catrine Windh, Windh & Co samt Carl Elfgren, Good Advice djupdyker i ämnena innovation, marknadsföring och ledarskap. Den som håller samman delarna är Dan Brännström, tidigare generalsekreterare för FAR och numera engagerad i styrelsearbete och rådgivning.

– Som byråledare är man ofta ensam i jobbet men arbetet blir bättre och roligare om man kan få input från experter och få utbyta erfarenheter med andra byråledare. Målsättningen är att deltagarna i Byrålyftet ska kunna gå hem och utveckla sin byrå och skapa en bättre verksamhet för kunderna och medarbetarna, säger Dan Brännström.
Carl Elfgren kommer in med erfarenhet från idrottsvärlden, men menar att det inte är så stor skillnad på att få alla på planen att springa efter bollen eller att få alla på ett företag att dra åt samma håll.

– Man kan inspireras mycket av att bygga lag inom idrotten eller att göra en gemensam förflyttning på en arbetsplats. Det handlar om att hitta rätt dynamik och samarbeta i gruppen. När man jobbar med hårda värden är det viktigt att även fokusera på de mjuka värdena, som självledarskap och komma ihåg att det är medarbetarna som är byrån, säger han.
Catrine Windh är inne på samma spår, även om hennes fokus till stor del ligger på att bygga varumärke.

– Men resan mot att bygga sitt varumärke börjar alltid internt, och då är det viktigt att alla vet vad man står inför och vill vara med på den resan. Alla måste ro åt samma håll och ha en tydlig bild, då blir man stark som företag, säger hon.

Läs mer om Byrålyftet.

 

Charlotta Marténg

[email protected]