Betalningstjänst tar in nya miljoner

Vill på sikt bli en nischbank för importörer och exportörer.

Gunnar Rytterling

Fintechbolaget Lesslie, som utvecklat en tjänst för utlandsbetalning, har gjort nyemission – igen. Denna gång tar bolaget in 18 nya miljoner som ska användas till produktutveckling och marknadsföring av sin tjänst, Lesslie PAY.

”Vi behöver pengarna för att bygga ut tjänsten ytterligare, men även för att nå ut till ännu fler företag”, säger Gunnar Rytterling, grundare och vd för Lesslie.
Lesslie säger sig idag ha 250-300 kunder med en betalningsvolym på fem miljarder kronor årligen. Tjänsten utmanar de traditionella bankerna med ett lågt pris för utlandsbetalningar.

”I fjol sparade våra kunder över 10 miljoner kronor genom välja oss. Lesslie PAY har lägre valutapåslag, inga transaktionsavgifter och gör det lätt att automatisera bokföringen”, säger Gunnar Rytterling.

På sikt vill Lesslie ytterligare utmana bankerna genom att erbjuda kunderna in- och utlåning. Då skulle Lesslie bli navet i kundernas affärstransaktioner, en roll banken nästan alltid har idag.

Även ekonomiprogram som Fortnox och Bokio vill hålla på med in- och utlåning. Varför skulle ni lyckas bättre än de?

”Alla aktörerna behövs och har sin specialitet. Vi kommer aldrig att bli ett ekonomiprogram, vi vill i stället bygga smidiga integrationer till dem. Lesslie vill vara bäst på betalningar, och då blir det naturligt för oss att erbjuda även kringtjänster som in- och utlåning. På sikt vill vi bli en nischbank för importörer och exportörer”, säger Gunnar Rytterling.

Av Sveriges drygt 600 000 aktiebolag bedömer han att cirka 25 000 handlar med utlandet.

”De 12 000 av dessa som gör mest affärer vill vi se som kunder. Vi har bara börjat att bearbeta marknaden”, säger Gunnar Rytterling.

Martin Hammarström

[email protected]