Wrebit gör emission

Ny ägare möjliggör reklamkampanj i mångmiljonklassen.

Wrebits ledargarnityr. Från vänster David Wengbrand vd, Evelina Parheden Marknadschef, Alexander Westerling Utvecklingschef, Björn Kapstö Sälj & kommunikationschef

Bokföringsappen Wrebit gör en emission om totalt 10 miljoner kronor för att kunna nå målet på 10 000 användare innan året är slut. En stor del av finansieringsrundan är en kvittningsemission där fonden Aggregate Media kliver in som ny ägare. I utbyte får Wrebit reklamutrymme värt mångmiljonbelopp hos Aggregates ägare, bland annat mediejätten Bonnier. Men Wrebit får i finansieringsrundan även in friskt kapital från de befintliga ägarna Familjen Ståhl Invest, Almi Invest, InkInvest samt grundarna, med vd David Wrengbrand i spetsen.

Wrengbrand  säger till Revisionsvärlden att Wrebit tack vare Aggregate kommer att kunna öka marknadsföringen av tjänsten med flera hundra procent.

”Förhoppningsvis kommer vi att både synas och höras. Eftersom vi är en digital tjänst kommer vi främst att välja digitala kanaler som nättidningar. Men vi kommer även att testa radiokampanjer, rörlig video och content marketing (sponsrat innehåll, kan exempelvis vara kundcase som framhäver nyttan med tjänsten på ett sätt inte doftar så mycket reklam, RV:s anmärkning)”, säger David Wrengbrand.

Genom att Bonnier är ett av mediebolagen bakom Aggregate kan Wrebit få annonsplats i bland annat Dagens Industris, Dagens Nyheters och Expressens nättidningar.

Är det bättre att byta aktier mot reklamplats, i stället för att göra nyemission på vanligt sätt och sedan köpa reklam?

”Vi tycker det. Aggregate Media har en stor erfarenhet av att växla upp produkter och tjänster genom marknadsföring. De har tidigare investerat i Fortnox, Billogram och Cool Company. Deras team kompletterar vårt.”

Hur mycket av Wrebit får Aggregate?

”Vi ger inga exakta siffror av konkurrensskäl, men de blir inte största ägare. Men vi hoppas få in dem i styrelsen.”

Hur mycket värderas Wrebit till i denna emission?

”Det vill vi heller inte säga.”

Bränner ni allt reklamutrymme i år?

”Nej, vi kan utnyttja det medieutrymme som Aggregate ger oss fram till nästa sommar.”

När kommer de första kampanjerna?

”De är redan bokade och startar om två eller tre veckor.”

Sist vi talades vid hade ni över 1000 kunder och samarbeten med 31 redovisningsbyråer. Men du sa att ni siktade på att innan året är slut ha 10 000 betalande kunder och 100 byråpartners. Står målen kvar?

”De står kvar. Och idag har vi 40 byråpartners.”

Martin Hammarström

[email protected]