”Vi gör detta pro bono, men också av självbevarelsedrift”

Redovisningsbyrån Keepers corona-erbjudande - gratis krisråd åt alla.

Hanna Montoya

”?Vi vill hjälpa företagare i Sverige att ta sig igenom Covid-19 krisen!”

Så skriver redovisningsbyrån Keeper i Stockholm på Instagram och Facebook. Initiativet har haschtaggen #hjälpföretagare och byrån utlovar ”ett expertteam med auktoriserade redovisningskonsulter & lönekonsulter som ger dig som företagare ?20 minuters gratis rådgivning?”.

Revisionsvärlden ringer upp vd Hanna Montoya.

Varför gör ni detta?

”Det finns en massa företag där ute som inte agerar i krisen, trots att de är drabbade. De bara hoppas att allt ska gå över. Det är sällan en bra strategi. Alla vi som sitter på kunskaper måste dela med sig nu. Det gäller inte bara redovisningskonsulter. Vi samarbetar med en advokatbyrå som hakar på och erbjuder krisrådgivning”, säger Hanna Montoya.

Ni erbjuder 20 minuters gratis rådgivning. Vad händer sedan?

”I bästa fall kan vi få några företagare att agera och i bästa fall rädda dem ur krisen. Varje småföretag som klarar krisen betyder mycket för Sverige. Det handlar om enkla saker, som att bolagen ska ta vara på de stödpaket som erbjuds nu.”

Har ni fått kontakt med några potentiella kunder genom initiativet?

”Vi lade ut detta i veckan före påsk, ännu är det ingen rusning till de tider vi lagt ut och som man kan boka. Vi behöver få större spridning på det helt enkelt. Vi ser inte initiativet som ett sätt att få kunder. Vi gör detta pro bono, men också av självbevarelsedrift. Det är viktigt för redovisningsbranschen att småföretagen överlever. Men visst – kan vi hjälpa någon som sedan blir kund är det ju bara bra.”

Hur kommunicerar ni med de vanliga kunderna i coronakrisen?

”Vi har ringt dem och frågat hur de mår och så har vi sammanfattat statens krispaket på webbplatsen. Sedan har vi gjort en film och lagt ut på Youtube. Jag går där igenom några viktiga stöd och hur man söker dem. Vi har löpande kontakt med våra kunder för att se till att de får det stöd de behöver.”

Hur stor andel av Keepers kunder bedömer du är illa ute?

”Vi har gjort en känslighetsanalys. Vi har inga kunder inom exempelvis restaurang, som ju drabbats hårt. Däremot har vi några startupbolag som oroar sig för tillgången på riskkapital. Vi har nog i nuläget 2-3% av våra kunder som det är mycket kännbart för men om några månader så bedömer vi att det kan vara kännbart för fler. Vissa kunder verkar även gynnas, exempelvis en hantverkare som fått väldigt mycket jobb. När folk arbetar hemifrån verkar det finnas mer tid att dra igång altanprojekt.”

Sitter ni på Keeper hemma eller på kontoret och jobbar?

”Två tredjedelar av oss sitter hemma. Vi är ju digitala. Men jag hör till dem som inte får arbetsro hemma så jag promenerar till kontoret.”

 

Branschen Klarar Corona är en artikelserie om hur Sveriges redovisnings- och revisionsbyråer tacklar coronakrisen och konjunkturavmattningen. Artiklarna i serien är upplåsta och fritt tillgängliga för alla tack vare stöd från Wolters Kluwer och NVR, Sveriges ledande aktiebok online, Bolagsstiftarna och Forma Bolagsjuridik

  

Partnerföretag eller -organisationer har inget inflytande över artiklarnas innehåll. Har din byrå vidtagit särskilda åtgärder eller gjort något för drabbade kunder? Tipsa oss! Läs mer om Branschen Klarar Corona och hitta fler artiklar i serien här.

 

Martin Hammarström

[email protected]