Wints vd Björn Elfgren: ”Många av våra kunder har svårt att få banklån”.
I slutet av fjolåret gjorde bokföringstjänsten Wint en nyemission om 20 miljoner kronor och tog in flera nya delägare: investmentbolaget Ernström & C:o, riskkapitalfonden Collector Ventures samt Collector-profilerna Lena Apler och Stefan Alexandersson. Kort därefter meddelade bolaget att en av investerarna, förre vd:n för Collector Bank Stefan Alexandersson, dessutom tar plats i styrelsen.
”Han kommer att tillföra massor. Stefan är grymt kunnig att när det gäller att bygga techbolag. Dessutom kan han bank och finansiella lösningar i grunden”, säger Wint vd Björn Elfgren.
Att emittera aktier till personer som kan tillföra kunskap, ”smart kapital” med Björn Elfgrens ord, är ett beprövat Wint-knep. Fortnox-grundaren Jens Collskog är en annan aktieägare.
”Jens var med och byggde upp Fortnox till Sveriges mest kända molnbaserade bokföringsprogram. Wint vill vara Fortnox 2.0, den nya generationens ekonomilösning. Vår vision är att använda den nya tekniken för att ta hand om samma administration, fast denna gång utan handpåläggning. Som kund ska du inte känna att du bokför”, säger Björn Elfgren.
När Stefan Alexandersson investerade i Wint pekade han på hur finansiella tjänster håller på att integreras med redovisning och administration. Han sa även att bokföring i realtid förbättrar banker och finansbolags scoringmodeller, vilket i sin tur skapar nya finansieringsmöjligheter för små och medelstora företag.
Vad menar han egentligen? Ska ekonomisystemet tipsa småföretagen om att de kan belåna fakturorna?
”Det kan vara ett exempel, det behöver inte vara fakturor. Många av våra kunder har svårt att få banklån. I och med att vi har koll på deras data har vi möjlighet hjälpa kreditgivarna att göra bättre kreditbedömningar. Redovisning i realtid ger bättre underlag till beslut om att låna ut pengar.”
I samband med att ni tog in 20 miljoner kronor i december, er största emission hittills, sa ni att pengarna ska investeras i marknad och teknikutveckling. Vad är det som är så dyrt?
”Vi har sagt att 25 procent ska investeras i teknikutveckling, 75 procent i marknadsföring. Det behövs pengar för att bygga varumärket och bli ännu mer kända hos småföretagen. Vi har i dag 500 kunder som använder oss fullt ut, men vi håller på att mångdubbla det.”
Hur ska ni marknadsföra er?
”Vi kör marknadsföring på webben, sociala medier och traditionell PR. Även här är Fortnox delvis en inspirationskälla när det gäller att sätta varumärket på kartan, även om det är en det är en annan process idag med andra, digitala, kanaler för att nå ut.”
Märker ni av någon prispress med tanke på att så många nya aktörer vill in på marknaden för automatiserad redovisning?
”Det kommer att bli prispress, och jag tycker att vi redan ligger lågt prismässigt, och det beror på vad som ingår i tjänsten man säljer. Marknaden är dessutom enorm.”
En typ av bolag som slåss om mikroföretagarnas uppmärksamhet är bokföringsappar som Mr Shoebox (som också har Collector Ventures i ägarlistan) och Wrebit (som nyligen avslöjade i Revisionsvärlden att de är på väg att ta in nytt kapital). Vad tror du om renodlade mobiltjänster?
”Vi har många enmanskunder som är starkt mobila. Apparna du nämner är för mig ett snyggt försystem till en byrå, som i de flesta fall gör bokföringen – mer eller mindre. I mina ögon har vi delvis samma målgrupp, även om vi också servar större bolag.”
När växer ett bolag ur Wint?
”Egentligen först när du har komplexa intäktsflöden eller rapporteringsstruktur. Kanske om du skaffar flera butiker och vill ha koll på olika lager.”
Har den typiska Wint-kunden tidigare skött bokföringen själv i ett annat system, eller snarare tagit hjälp av en byrå?
”Idag är det kanske 50/50. Dock har vi även börjat få även litet större bolag, där en del av det Wint hanterar har skötts av egen personal på ekonomiavdelning.”
Om ni lever som ni lär har ni säkert bokslutet för 2016 klart redan. Hur gick det i fjol?
”Vår plan var innan vi tog investeringen att komma till svarta siffror under 2017, och med stora investeringar är 2016 rejält rött. Omsättningen i Wint Accounting AB blev 33,8 Mkr, upp 40 procent från 2015. Vi har en fungerande tjänst, det är vår styrka idag. Vi kan växa rejält med den tekniska plattform vi har idag”, säger Björn Elfgren.