Tre steg till bättre kundkännedom

130 miljarder kronor tvättas varje år i det svenska finansiella systemet. Nu ökar kraven på kundkännedom, även inom redovisning och revision.

Sponsrat innehåll från Trapets

Penningtvättslagen kräver att revisorer och redovisningskonsulter ska veta vilka deras kunder är, så kallad kundkännedom eller know-your-customer (KYC). Kraven, som påverkar mer än 25 000 svenska företag, kan vara utmanande att förstå och leva upp till. Länsstyrelsen, som ansvarar för tillsynen, har de senaste åren gett ut miljonbelopp i sanktionsavgifter till verksamheter som brustit i arbetet med att bekämpa penningtvätt. Hur kan man skapa effektiva processer för kundkännedom för att minska risken att bli utsatt för finansiell brottslighet?

Vad säger penningtvättslagen?

Enligt penningtvättslagens krav måste en revisor eller redovisningskonsult som står under tillsyn ha ett riskbaserat arbetssätt. Det innebär bland annat att man måste veta vem man gör affärer med och vilka kunder de har. För att uppnå kundkännedom måste du genomföra dessa steg:

Identifiera verklig huvudman

Det första steget är att identifiera verklig huvudman, samt förstå vilka som företräder bolaget, så som styrelseledamöter eller firmatecknare.

Verifiera kundens identiteter

Efter att du har fått reda på vilka personer som är kopplade till kunden måste du verifiera deras identiteter via giltiga id-handlingar.

Screening mot sanktions- och PEP-listor

När personerna är identifierade måste du screena mot sanktions- och PEP (politiskt exponerade personer)-listor.

Om du får en sanktionsträff får du inte göra affärer med bolaget eller individen. Om det är en PEP-träff ska du utföra utökade undersökningar om individen.

Löpande kontroller

Du bör även säkerställa att du har aktuell information om kunderna, något som enklast utförs automatiskt via systemstöd. Då detta är ett ständigt pågående arbete, är det av vikt att ha en löpande process, så att din kundkännedom alltid är uppdaterad.

Om du upptäcker att en kund eller en person som är kopplad till en kund har hamnat på en sanktionslista måste du anmäla det till Finanspolisen, som utreder ärendet vidare.

Läs mer om Trapets KYC

Kvalitet från början skapar trygghet i ditt bolag

En revisor eller redovisningskonsult under tillsyn bör löpande analysera hur väl rustat bolaget är för eventuella risker för finansiell brottslighet. För att uppfylla kraven i penningtvättslagen kan du genomföra analysen genom tre steg.

Steg 1) Analysera vilka delar som eventuellt saknas i form av roller och rutiner:

  • Finns personer med ansvar för de olika områdena?
  • Har medarbetarna de kunskaper som krävs?
  • Finns nödvändiga rutiner på plats?
  • Vilka uppgifter kan automatiseras?
  • Hur sker löpande uppföljning, och i vilken frekvens?

Steg 2) Kartlägga processer och system:

  • Vilka system finns idag och hur täcker de behoven?
  • Vilka system och processer saknas och vad behöver kompletteras?
  • Kan systemen integreras med andra system?

Steg 3) Definiera:

Behov av systemstöd och datalagring;

  • Tydliggörande av roller;
  • Kompetensutveckling och utbildning;
  • Anpassning av rutiner.

Så hjälper vi dig i arbetet mot penningtvätt

En effektiv och användarvänlig lösning för automatiserad KYC kan vara startskottet i arbetet med kundkännedom. Trapets KYC hjälper dig att komma igång för att trygga din verksamhet från sanktioner och förhindra att bli måltavla för finansiell brottslighet. Förenkla och automatisera din onboarding och screening av nya och befintliga kunder redan idag.

Läs mer om Trapets KYC

Sponsrat innehåll från Trapets

Annons

[email protected]