“Man får aldrig tappa bort de mänskliga relationerna”

Så engagerar sig Trimero i kunderna.

Sponsrat innehåll från Fortnox
Joakim Lindh. Foto Fortnox.

Nöjda kunder är basen i alla välmående verksamheter. Det gäller såklart även redovisningsbyråer. Vi frågade Trimero om hur de tänker kring relationen med kunderna och hur de jobbar för att skapa ett gemensamt engagemang, där både kunden och byrån vill framåt.

På Trimeros hemsida möts man av budskapet “Digital redovisning. Analog kärlek.” Ett uttryck som sammanfattar Trimeros filosofi väl, säger vd:n Joakim Lindh.

– I takt med att själva arbetet blir mer och mer digitalt märker vi hur mycket viktigare samtalen och mötena blir. Vi får aldrig tappa bort de mänskliga relationerna – det är i dialogen vi upptäcker behov och utvecklar vårt samarbete. Det är därför vi inte längre pratar om business to business utan om people to people, säger han.

Vill ha engagerade kunder

Att kunden ska få de bästa förutsättningarna att ägna sig åt sin kärnverksamhet och inte åt administration är en självklarhet hos Trimero. För att nå dit lägger Joakim och hans medarbetare mycket tid på att lära känna företaget de jobbar med, deras erbjudande, kunder och mål.

– Vi behöver läsa på och få förståelse för vad som driver kunden. Det är först då man kan jobba proaktivt, coacha företaget och ge relevanta tips. Det är också då man får ett gemensamt engagemang, där både vi och kund vill framåt. Vi brukar säga att vi inte vill ha nöjda kunder, utan engagerade kunder, säger Joakim Lindh.

På Trimero drar man heller ingen skarp gräns mellan vad man kan bidra med och inte. Ofta löser Trimero sådant som kunden kanske inte förväntar sig att de kan lösa.

– Vi får en hel del frågor från kunder, som inte nödvändigtvis har med redovisning att göra. Häromdagen fick vi exempelvis frågan om vi kände till något företag som är bra på översättningar av texter. Det gjorde vi, och då sammanförde vi dem. En sådan fråga hade vi inte fått om vi inte hade jobbat så nära ihop, och gjort den mer informella rådgivningen till en självklarhet, säger han.

Starkt självledarskap föder engagemang

Trimero har växt snabbt och har idag 35 medarbetare. Företagskulturen bygger på att man arbetar chefslöst med ett starkt självledarskap. Joakim Lindh tror det är en del i varför deras kunder är just engagerade – medarbetarna uppmuntras att ta initiativ och att stötta varandra.

– Vår kultur bygger engagemang, och det märker våra kunder. När vi exempelvis anställer någon ny vill vi att medarbetaren tidigt ska förstå hur vi jobbar och hur viktigt det personliga engagemanget är. Det driver samarbetet med kunderna framåt, säger han.

 

Trimeros tre tips för att få engagerade kunder: 

  • Läs på om din kund. Gå in på hemsidan, ta reda på mer om deras erbjudande och deras kunder, ställ frågor och lär känna entreprenören.

  • Bli en naturlig coach och sparringpartner till kunden. Hjälp till med det du kan, även om det är utanför ert expertområde.

  • Underskatta inte kommunikationen. Vikten av den personliga kontakten har aldrig varit större. Och sträva mot engagerade kunder, istället för nöjda kunder.

 

Nöjdare kunder med Fortnox Byråpartner

Här finns allt du och dina kunder behöver samlat på ett ställe. I hjärtat finns Digital byrå, som ger dig stenkoll och effektiviserar ert samarbete. Du kan ta initiativet och vara den där partnern dina kunder vill ha.  Läs mer här!

 

 

Annons

[email protected]