”Mer klirr i kassan, men på bekostnad av hälsan”

Så upplever Srf konsulternas medlemmar coronahösten 2020.

Roland Sigbladh

Branschorganisationen Srf konsulterna har genomfört en tredje medlemsenkät sedan pandemin bröt ut där man tar temperaturen på anslutna redovisnings- och lönekonsulter. Den senaste enkäten gjordes under september och det är nu färre än tidigare som uppger att de har kunder i ekonomisk kris. Antalet konsulter helt utan krisande kunder är 15 procent, vilket är en fördubbling jämfört med majmätningen.

Hela 82 procent uppger att efterfrågan på rådgivning ökat kraftigt. Många konsulter är dock rejält trötta efter årets tuffa utmaningar.

“Vi har slitit som sjutton i år för att hinna med. Jag har haft fem dagars semester totalt. De nya regelverken har visserligen givit mer klirr i kassan, men på bekostnad av hälsan och jag vet att det inte bara gäller vårt företag utan när man pratar med andra i samma bransch eller i revisionsbranschen så är dom också helt slut och många har inte fått möjlighet till någon form av semester alls” skriver en konsult i sitt enkätsvar.

Långt ifrån alla byråer håller med om att krisen givit extra intäkter. Andelen konsulter som anser att coronakrisen haft en negativ påverkan på omsättningen är 59 procent i september, en hög siffra som visserligen är en förbättring från 71 procent i maj.

Kundernas sug efter rådgivning kring bland annat coronarelaterade stöd verkar nu ha klingat av. Vid mätningen i maj var det betydligt fler än i aprilmätningen som fått fler rådgivningsuppdrag och i september har den siffran återigen sjunkit.

”Redovisnings- och lönekonsulterna har gjort ett fantastiskt jobb under våren och sommaren. De har varit ett oumbärligt stöd och besitter en mycket viktig kompetens som företagen verkligen är i behov av”, säger Srf konsulternas förbundsdirektör Roland Sigbladh i en kommentar.

Coronaperioden verkar ha knuffat en del byråer framåt när det gäller digitalisering. Hela 48 procent säger att de blivit mer digitaliserade det året, och 39 procent svarar att även deras kunder har digitaliserats under 2020.

Branschorganisationen flaggar redan nu för en fjärde coronaenkät längre fram.

Martin Hammarström

[email protected]