“Lyssna in kunden och våga ta plats”

Nyfikenhet och gemensamma mål Norengs framgångsrecept.

Niclas Möller och Linda Asplund, Norengs Redovisning i Gävle.

Revisionsvärlden träffar Linda Asplund, kontorschef och ägare på Norengs Redovisning i Gävle på Move on, ett byråevent som arrangerades i Stockholm härom veckan av mjukvaruföretagen Fortnox och Wolters Kluwer. Med sig har hon Niclas Möller, auktoriserad redovisningskonsult.

Revisionsvärlden har intervjuat Asplund en gång tidigare, det var när hon som externt rekryterad vd utmanade personalen att skrota pärmarna och gå över till molnbaserad mjukvara. Kontorschefen bokade in hela byrån på en arbetsresa till Spanien i september 2018. Utmaningen var att innan resan anamma ett digitalt arbetssätt så att alla skulle kunna jobba en vecka i solen.

”Vi bokade huset i Spanien och riskerade både hyreskostnaden och flygbiljetterna, men det gick bra. Vi bevisade för oss själva att vi fixar det”, säger Linda Asplund.

Stärkt av Spanienresan satte kontorschefen fart mot nästa mål: Att bli snabbare med att göra klart kundernas deklarationer och bokslut efter varje årsskifte.

”Jag fick ingen semester sommaren 2018 eftersom vi satt fast med deklarationerna. Då sa jag: ’såhär ska vi inte ha det nästa år’. Vi tillsatte redan i november en projektledare som började förbereda: Vi vände upp och ned på vårt tidigare arbetssätt, kontaktade kunder och lade om invanda rutiner. I år var vi klara med deklarationerna den 16 maj. Jag kommer väl ihåg känslan när vi firade med rosévin i trädgården bakom kontoret”.

Linda Asplund har bakgrund inom försäljning och var bland annat resesäljare innan hon – utan närmare kunskaper inom redovisning – rekryterades som kontorschef av sin styvfar, byråns grundare Stefan Noreng. Han är revisor och drev länge Norengs som kombibyrå. Idag har han lämnat redovisningsdelen och arbetar med revison i ett eget bolag. Linda Asplund tror att redovisningsbranschen har mycket att lära av andra branscher när det gäller säljkultur.

”Lyssna in kunden och våga ta plats. Vi borde också arbeta mer med behovsanalys. Vi måste vara mer säkra på vad varje kund förväntar sig att vi ska leverera”, säger Linda Asplund.

Har ni satt upp något nytt mål att arbeta mot?

”Vi förbereder en flytt. Den 1 januari lämnar vi villan i Gävle där har byrån suttit i nästan 50 år. Nu ska vi flytta till ett nytt företagsområde som ligger söder om staden. I de nya lokalerna kommer vi att kunna arbeta mer kundanpassat, med mötesrum och konferensrum. Dessutom vill vi synas och kommer att sätta upp en stor skylt”, säger Niclas Möller, som arbetat fyra år i branschen.

Vad kommer era gamla kunder att säga?

”Jag tror att de gillar det. Den lilla byrån har vuxit och kliver in i en ny fas. Vi vill höras och synas mer”, säger Linda Asplund.

Ni var nio medarbetare när du tog över som vd år 2015. Idag är ni 14. Vill ni växa vidare?

”Ja, vi vill ta marknadsandelar. I de nya lokalerna kan vi bli ytterligare fem medarbetare”, säger Linda Asplund.

Märker kunderna av att ni arbetar mot mål, eller är det främst något ni gör internt?

”När det gäller de tidiga boksluten var kunderna i högsta grad involverade. De skulle leverera tidigare till oss. Det fanns kunder som inte ville vara med, då gick vi skilda vägar”, säger Niclas Möller.

En fråga som diskuteras flitigt i både revisions- och redovisningsbranschen är att öka andelen rådgivning gentemot kunderna. Här anser Niclas Möller att man som redovisningskonsult inte ska vara blyg i kundmötet.

”Var intresserad av kundens verksamhet och våga ställ frågor. Kan du inte ge kunden rätt råd direkt går det alltid att återkomma.

Är sälj och rådgivning två sidor av samma mynt?

”Så är det. Ekonomirådgivning är ingen produkt som du kan sälja efter en enkel kurs. Men när du visar ett genuint intresse för din kunds verksamhet händer det saker. Du säljer in dig själv, byrån och i förlängningen även rådgivningstjänster”, säger Niclas Möller.

Just nu talas det mycket om paketering av tjänster inom redovisning, revision och rådgivning. Hur arbetar ni?

”Vi tror på fasta priser, men ett visst mått av rådgivning måste alltid ingå. Kunden måste alltid kunna ringa utan att vara orolig för att taxametern börjar att ticka. Annars blir det ingen bra kundrelation”, säger Linda Asplund.

Linda Asplund föreläser på byråeventet Move on.
Martin Hammarström

[email protected]