Managementkonsulter måste bli mer konstnärliga, enligt Matt Candy, chef för IBM:s designbyrå iX.
Managementkonsulter och designbyråer håller på att konvergera till en gemensam bransch. Det sa Matt Candy, global chef för IBM:s designdivision iX, nyligen vid ett anförande i London, rapporterar nyhetssajten Consultancy. Enligt Candy är skiljelinjerna mellan branscherna redan nu suddiga och de två konsulttyperna tävlar om att bli ledningsgruppernas och vd-arnas mest strategiska rådgivare i den digitala eran.
”Kundernas utmaningar kan inte lösas på samma sätt som förr. Kunden vill se och ta på lösningarna, inte bara höra vad de borde göra. Managementkonsultsektorn har inte tillräcklig höjd när det gäller storytelling, konstnärskap och skaparkraft”, sa Matt Candy enligt Consultancy.
Varumärkes-, digital- och reklambyråer vill ha egna organisations- och förändringsexperter, mer processkunskaper och djupare tekniska färdigheter, medan managementkonsultfirmorna flyttar in i designområdet.
Stora konsultbyråer, inte minst revisionsfirmorna, gjorde en rad uppmärksammade förvärv i fjol. I Sverige köpte PwC Pond Innovation, en byrå specialiserad på varumärkesstrategi och digitala tjänster. Deloitte Digital köpte svenskgrundade reklambyrån Acne, med personal i Stockholm, London, Paris och Berlin. Vi sidan av revisionsjättarnas förvärv har Accenture enligt Consultancy globalt köpt digitalbyråer världen över för hela 1,2 miljarder dollar.
När det gäller designbyråerna anser Candy att de är tvungna att skaffa sig managementkonsulternas branschkunskaper. I Storbritannien har detta exemplifierats genom reklamjätten WPP:s lansering av rådgivningsdelen Kantar Consulting i början av året.