”Speglar och bevarar vår stolta historia”.
Ludvig & Co blir det nya namnet på redovisnings- och rådgivningsjätten LRF Konsult. Namnbytet kommunicerades på fredagen, ATL var först med nyheten.
“Med namnet Ludvig & Co vill vi förmedla vår expertis inom de gröna näringarna, vår närhet till kunderna och vårt oberoende som bolag”, säger bolagets vd Rickard Westlund i ett pressmeddelande.
Namnet syftar på LRF Konsults grundare Ludvig Nanneson. Han föddes 1881, utbildade sig till agronom och byggde upp ”driftsbyrån” inom vad som då hette Sveriges Allmänna Lantbrukssällskap, sedermera LRF (Lantbrukarnas Riksförbund). Ludvig Nanneson blev senare professor i lantbruksekonomi vid den nystartade Lantbrukshögskolan i Ultuna.
Anledningen till namnbytet är att LRF 2018 sålde majoriteten (75 procent) av LRF Konsult till private equity-bolaget Altor. Redan kort därefter berättade dåvarande vd:n om ett förestående varumärkesbyte. Det är oklart varför det dragit ut på tiden.
Namnbytet ska genomföras stegvis under våren “med internt och externt informationsarbete”. Det nya namnet träder i kraft i mars, då även logotyp, grafisk profil och webbplats byter utseende.
När Revisionsvärlden kort före jul frågade vd:n för LRF konsult Rickard Westlund om varumärkesbytet var han fåordig men bekräftade att det var på gång.
”Jag kan säga så mycket som att man kommer att känna igen sig i vårt nya varumärke. Jag tycker att det speglar och bevarar vår stolta historia inom de gröna näringarna”, sa Rickard Westlund.
Enligt ATL har Bolagsverket redan fått in en ansökan om namnbyte och LRF Konsult AB äger domänen www.ludvig.se.