”Kundskyddsklausuler förenliga med god revisorssed”

Karin Apelman: "I de fall de har prövats i domstol så har klausulerna inte bedömts strida mot lagen”.

Karin Apelman. Foto Christian Gustavsson.

Branschorganisationen FAR ger sig in i debatten om de omtvistade kundskyddsklausuler, som i veckan kriserades i en debattartikel i Dagens Industri (även publicerad i Revisionsvärlden).
Kritiker menar att kundskyddsklausuler låser in medarbetare, försvårar för mindre byråer som vill växa och gör revision till en mindre attraktiv bransch. Urban Engerstedt, tidigare chefsjurist på FAR, och Dan Brännström, tidigare generalsekreterare för samma branschorganisation, har hävdat att klausulerna i anställningskontrakten för kvalificerade revisorer strider mot god revisionssed. I veckans DI artikel sällade sig ex-revisorn Sven Cristea, tidigare på KPMG och känd som #Tillväxtrevisorn, till kritikerna.

”Om Revisorsinspektionen menar allvar med målsättningen om fler revisorer genom en dynamisk bransch måste tillsynsmyndigheten se till att avtalen med både delägare och medarbetare luckras upp. Annars måste branschorganisationen FAR sätta ner foten och frammana en självreglering som främjar branschens tillväxt och hållbarhet. För oss är det obegripligt att frågan inte redan är högt på agendan”, skriver Dan Brännström och Sven Cristea i debattartikeln.

Branschorganisationen FAR har tidigare duckat i frågan med motivationen att ”det är en arbetsrättslig fråga som ligger utanför FAR:s verksamhetsområde”.

Nu tar FAR bladet från munnen. Avtalen är både lagliga och förenliga med god revisorssed.

”Vi ser inte att avtalen skulle utgöra ett hot mot god revisorssed. Och i de fall de har prövats i domstol så har klausulerna inte bedömts strida mot lagen”, säger FAR:s generalsekreterare Karin Apelman, i ett pressmeddelande.

Brännström och Cristea ger sig i artikeln även på byråernas partnerstrukturer, som de anser leder till fokus på kortsiktig lönsamhet och maximal delägarintjäning.
”Det bränner ut människor, orsakar hög personalomsättning och hämmar investeringar för framtiden. Det är också det kortsiktiga vinstintresset som triggar alla ’klausuler’”, skriver de.

FAR menar att partnerskapet står för engagemang och långsiktighet och att delägarmodellerna kan utvecklas.

”Delägarmodellerna skapar möjligheter för medarbetare att ta ett större engagemang för byråns utveckling. Det borgar också för ökad långsiktighet, något som är viktigt för både medarbetare och kunder. Företagen i branschen satsar mycket på att utveckla sina medarbetare, både medarbetare som arbetar vidare inom företaget och medarbetare som sedan väljer att gå vidare och på så sätt bidrar till samhällsnytta i övriga näringslivet. Hur delägarmodellerna utvecklas över tid beror på marknadens aktörer inklusive medarbetarna i branschen”, säger Karin Apelman.

Mer om klausuler:

Livegenskapen för revisorer måste ta slut

”FAR borde ta tag i frågan”

Fegt att ducka om kundskyddklausuler

”Viktigt att markera att klausulen spelar roll”

Angrepp på storbyråernas kundskyddsklausuler

Transparens: Dan Brännström är Revisionsvärldens ordförande.

Martin Hammarström

[email protected]