Utspel om offentlig/privat samverkan.
Revisionsvärlden har tidigare skrivit om initiativet Arena för infrastruktur, som vill driva på infrastrukturprojekt med nya lösningar och idéarbete kring privat finansiering. Lobbygruppen koordineras av kommunikationskonsulten Paues Åberg och finansieras av KPMG, riskkapitalbolaget EQT, tågoperatören MTR, teknikkonsulten Ramböll och advokatbyrån Setterwalls.
På torsdagen hade gruppen en debattartikel i Svenska Dagbladet Näringsliv som bland annat skrivits under av Åsa Hansson, branschansvarig för infrastrukturfrågor på KPMG. Artikeln höjer tempen för ett seminarium där man presenterar ett tiotal projekt som skulle kunna förverkligas om offentlig sektor samverkar med näringslivet. Det handlar bland annat om en snabb järnväg Stockholm-Oslo, dubbelspår på Malmbanan, höjning av driftssäkerheten på högtrafikerade järnvägslinjer, förlängning av Roslagsbanan och andra spårbundna kollektivtrafikprojekt inom Sverigeförhandlingen samt överdäckning av stora trafikleder för att skapa ytor för ny bebyggelse. Enligt programmet kommer bland andra Erik Bromander, statssekreterare i Näringsdepartementet och förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd att medverka.
Enligt Dagens Opinion tar Paues Åberg 650 000 kronor för att driva Arena för infrastruktur under ett halvår, en kostnad som delas av finansiärerna.