”Fungerar inte på en liten marknad som den svenska”

Wolters Kluwers affärsutvecklare Andre Kwakernaat dömer ut frifräsarbolag som Wint och Dooer.

André Kwakernaat, Foto: Wolters Kluwer/Jonas Ljungdahl

Revisionsvärlden möter André Kwakernaat i foajén på Södra Teatern i Stockholm. I den gamla teatersalongen ovanför pågår Wolters Kluwers och Fortnox kundevent Move On 2017, där digitalisering av byrån inte oväntat är ett tema. Andre Kwakernaat är influgen från Nederländerna där han är arbetar med affärs- och produktutveckling på iLab, Wolters Kluwers digitala experimentverkstad i Hoevelaken.

Ett av de många utvecklingsprojekten är redovisning med Blockchainteknik. Här är perspektivet rätt svindlande. Om köpare och säljare av en tjänst inte behöver bokföra en transaktion i var sin redovisning, utan kan använda ett gemensamt register (blockchain), skapas ett sammankopplat redovisningsprotokoll. Alla bokföringsposter är låsta, redovisningsfusk skulle bli praktiskt taget omöjlig – revision blir i förlängningen onödig.

Ett annat projekt är kundmöten i VR (virtuellt verklighet). Här ska redovisningskonsulten och kunden sitta på sina respektive kontor, sätta på sig VR-glasögonen och kliva in i en virtuell miljö där bolagets räkenskaper visualiseras på ett pedagogiskt sätt.

”Idag är det svårt för redovisningskonsulten att få till ett bra kundmöte. Förr, när kunden kom in med en skokartong fylld av kvitton var det ofta fel tid att sitta ned och få en aktuell bild av bolagets ekonomi. Och nu när vi vill att kunden scannar in sina kvitton digitalt försvinner kundmötet helt. VR återskapar mötet, jag kallar det tillbaka till köksbordet. Dessutom har kunden mycket lättare att förstå bolagets ekonomi om den presenteras med klickbar grafik i VR, jämfört med om man skriver ut det på papper”, säger André Kwakernaat , vars formella titel är Director Business Innovation på Wolters Kluwer Tax & Accounting Europe.

André Kwakernaat, Foto: Wolters Kluwer/Jonas Ljungdahl

VR-mötet gör dessutom att redovisningskonsulten slipper kamma sig och snygga till på kontoret inför kundmötet. Den VR-miljö som André Kwakernaat demonstrerade på Move On är en urban taklägenhet fylld av lyxiga designmöbler.

”Millennials gillar detta. Om du vill ha nya kunder måste du våga. För att övertyga kunden måste du ha dennes fulla intresse. Det får du med VR. Jag tror till och med att vissa kunder kommer att kräva VR-möten. Det blir litet som förr när du satt ned med kunden och diskuterade affären”, säger André Kwakernaat.

Är VR något för stora eller för de små byråerna?

”I Nederländerna är det de små byråerna som driver detta. De letar efter något som gör dem unika. För många mindre byråer är kundmötet superviktigt”, säger André Kwakernaat.

År 2000 grundade han Twinfield, som utvecklade ett av de första molnbaserade ekonomiprogrammen. Han anställdes av Wolters Kluwer i samband med att han sålde bolaget till affärsinformationsföretaget 2011.

Varför sålde du Twinfield?

”Jag blickar alltid framåt. Vi var i en uppstartsfas och behövde fylla på kassan. Jag hade valet att antingen jaga nya pengar, hitta partnerskap eller sälja. Jag hittade Wolters Kluwer, som finns i nio europeiska länder och är specialister inom redovisningstjänster. Om jag skulle kört vidare själv hade det tagit minst sju år att skapa det som Wolters Kluwer kunde rulla ut relativt snabbt.”

Vissa säger att Google eller Microsoft på sikt kommer att utveckla AI-baserade ekonomisystem, vad tror du?

”Inte så länge bokföringen inte är helt automatiserad och det finns nationella särregler. Det är extremt svårt att utveckla internationell bokföringsmjukvara. Det är inte bara språkskillnaderna och de olika skattesystemen som krånglar till det. Även själva bokföringen skiljer sig åt. Det är den nordiska traditionen, den brittiska och ytterligare en teknik nere vid Medelhavet. Det räcker att titta på Norge och Danmark, länder som är mycket lika Sverige i nästan alla avseenden. Till och med inom Skandinavien måste du specialanpassa bokföringsprogrammen.”

André Kwakernaat, Foto: Wolters Kluwer/Jonas Ljungdahl

Vissa mjukvaruföretag är inriktade på att nå kunderna via redovisningsbyråerna, vissa försöker snarare gå direkt på småföretagen. Vilken strategi ser du mest av internationellt?

”Helt klart att gå via redovisningsbyråerna. Du måste ha rätt så stora kunder för att det ska löna sig att sälja direkt till kund. Kostnaden för direktförsäljning är för stor. Jag ser att det finns svenska redovisningsfirmor som Wint och Dooer som utvecklar egen mjukvara och rundar redovisningsbyråerna. Jag tror inte att det fungerar på en liten marknad som den svenska. Kanske i större länder.”

Trenden är att kunden gör mer av bokföringen, redovisningskonsulten mindre. Tror du inte att fler mjukvaruföretag kommer att addera tjänster som gör det frestande för småföretag att helt lämna byrån?

”Nja. Låt mig ta en liknelse. Om du är sjuk, går du direkt till apoteket och plockar litet mediciner från hyllan, eller går du till en läkare och frågar om råd?”

I Sverige tycks allt fler Googla och beställa mystiska preparat på nätet…

”Visst, det ändras. Om allt automatiseras kommer färre att behöva redovisningskonsult. Men i de europeiska länder jag besöker regelbundet är detta inget jag ser idag.”

Martin Hammarström

[email protected]