”En av de större sponsorerna”

EY sponsrar tech-event.

Staffan Ekström

EY och Accenture hör till de nya sponsorerna när årets upplaga av seminariet Women in tech går av stapeln den 8 mars – på internationella kvinnodagen – i Folkets hus i Stockholm. Eventet ska sporra unga kvinnor göra karriär inom teknik och media. Förra årets blev mycket omskrivet, inte minst för att de 1000 gratisbiljetterna tog slut på 10 minuter.

Staffan Ekström, rådgivare inom M&A Advisory på EY i Stockholm med globalt ansvar för TMT (teknik media och telekom)-sektorerna tycker att eventet är ”klockrent” för EY att sponsra.

”Vi ville komma med redan när vi hörde talas om detta i fjol. Dels för att eventet handlar om digital omvandling. EY:s framtid ligger ju här, även om vi idag kanske inte förknippas så starkt med teknik. Dels för att det är ett event för och med kvinnor, som ju utgör 50 procent av våra anställda”, säger Staffan Ekström.

Ser ni engagemanget i Women in tech som employer branding eller som ett sätt att stärka varumärket gentemot kunderna?

”Det är kunddrivet, men det finns en employer branding-aspekt också”, säger Staffan Ekström.

Bland övriga sponsorer märks medieföretag som MTG och Bonnier, teleoperatören Telia Company och betalbolaget Klarna. EY vill inte avslöja hur mycket engagemanget kostar.

”Vi är en av de större sponsorerna”, säger Staffan Ekström.

Martin Hammarström

[email protected]