Delägarskap räcker inte som morot

Så vill Magnus Fagerstedt göra KPMG till ”den yngre generationens favorit i branschen”.

Magnus Fagersted

Chans till delägarskap är inte längre en tillräcklig morot för att få unga att stanna och ge järnet på byrån. Dagens unga har andra ideal och värderingar än tidigare generationer, säger KPMG:s vd Magnus Fagerstedt i en intervju i tidningen Balans.

”Det är få som pratar om delägarskap. Den egna utvecklingen och att kunna göra skillnad är viktigare i dag och därför måste vi ha en helt annan karriärplanering och ge medarbetarna annan sorts stimulans”, säger Magnus Fagerstedt i intervjun.

KPMG-chefen, som nyligen fyllde 61 år, har tillsatt en rådgivande kommitté av yngre medarbetare ”New generation round table”, som fungerar som bollplank åt företagsledningen. Där ingår åtta yngre medarbetare från samtliga affärsområden som har arbetat inom byrån ett till tre år.

”Yngre medarbetare måste tidigt få vara med i väsentliga kundaktiviteter, så att de känner att de har en viktig funktion och att deras arbete uppskattas. Det är också viktigt att coacha medarbetarna och ge dem kontinuerlig feedback. Alla måste förstå sammanhanget och kunna se helheten … KPMG ska bli den yngre generationens favorit i branschen”, säger Magnus Fagerstedt till Balans.

Magnus Fagerstedt tillträdde tjänsten som KPMG-chef i augusti i fjol. Han hade en lång karriär bakom sig på EY, bland har han varit chef för EY:s hela revisionsverksamhet, se tidigare artikel.

Martin Hammarström

[email protected]