”Både du och byrån vinner på träning”

Jag tror att de flesta av oss har koll på att kroppen mår bra av att röra på sig. Vi är skapta för att röra på oss och med hjälp av motion minskar vi risken för övervikt, hjärtsjukdomar och diabetes typ 2. Samtidigt sänker vi blodtrycket och stärker immunförsvaret. När vi rör på oss ökar vi alltså chansen till ett längre och friskare liv!

Den fysiska aktiviteten ökar vår muskelstyrka och uthållighet. Tack vare det kommer hjärta och lungor bli effektivare på att transportera syre och näring till kroppens vävnader. Vi känner oss piggare och får mer energi till att utföra vårt arbete.

Men det finns många fler fördelar med träning än bara de fysiologiska. I dagens stressade samhälle får vi inte glömma hur viktig träning är för den mentala hälsan. En av de vanligaste sjukskrivningsorsakerna idag är stress.
Vid stress utsöndras hormonet kortisol. Samma ämne skickas ut i systemet under träning, eftersom träningen är en sorts stress för kroppen, men efter avslutat pass sjunker nivåerna av kortisol under startnivån. På så sätt kan träning som motverka stress.

Fysisk aktivitet har även positiv inverkan på sömnen och humöret. Vid träning ökar produktionen av serotonin som gör att du känner dig gladare och mer avslappnad.  Vid högintensiv träning frisätts även endorfiner som kan lindra smärta, oro och stress. Träning är med andra ord ett riktigt lyckopiller!

Något som är ännu mer intressant är att man genom forskning kunnat visa att motion även påverkar vår hjärna. När vi tränar bildas fler hjärnceller och hjärnans åldrande bromsas. Detta leder bland annat till bättre minne, ökad kreativitet och bättre koncentrationsförmåga.  Här rekommenderar jag er att läsa Anders Hansens bok ”Hjärnstark”. Har du ännu inte motivationen att träna så borde du hitta den efter att ha läst den boken.

För mig har träning alltid varit en del av min livsstil, jag vet att det inte är så för alla. Men tänk på att det aldrig är för sent att börja. Jag tycker alla är skyldiga sin kropp och knopp att avsätta tid till motion.
Läs den här krönikan en gång till och fundera på om dina argument för att inte lägga in fysisk aktivitet i vardagen verkligen håller. Alla har 24 timmar på sitt dygn och alla kan investera minst 30 minuter varje dag på att ge sig själv bästa tänkbara förutsättningar för ett långt och friskt liv.

Det vinner din familj och din arbetsgivare och du själv på!

 

Helena Ekholm

Krönikören är Lic. Personlig Tränare och coach i Lofsangruppen. Hon har bakgrund som elitidrottare och har åtta VM-medaljer i skidskytte.

Helena Ekholm

kontakt@helenaekholm.com