Vinnare i Visby

Fullsatt på revisionsbyråernas Almedalsseminarier.

dav
Skatteverkets GD Ingemar Karlsson och nationalekonomen Åsa Hansson hos PwC.

Revisionsvärlden är på plats i Visby för att rapportera om revisionsbyråernas aktiviteter under Almedalsveckan. Trots mördande konkurrens var det fullsatt på flera av byråernas seminarier under måndagen och tisdagen.

PwC arrangerar sammanlagt 18 seminarier under Almedalsveckan vilket är överlägset mest bland revisionsbyråerna. På tisdagen presenterade PwC:s skatteexpert Hans Peter Larsson tillsammans med Entreprenörskapsforum En skattereform för entreprenörskap som utan problem fyllde PwC:s seminarielokal på Hästgatan i Visby.

“Det har varit mycket lyckat hittills. På månadagen hade vi säkert 800 personer här på våra seminarier och mingel”, säger Johan Rippe, vice vd på PwC.

Deloitte kör sju seminarier i Visby tillsammans med tidskriften Affärsvärlden. Mest folk såhär långt drog seminariet om Smarta städer – hot eller möjlighet?

Grant Thornton, GT, med en tältpaviljong på Strandvägen, hade ett jämställdhetsseminarium med bland andra Nordnets vd Håkan Nyberg och Göteborgs-Postens Alice Teodorescu. Ett näringspolitiskt seminarium om ungt entreprenörskap med bland annat företrädare för politiska ungdomsförbund fyllde hela GT-paviljongen.

dav
Hyperloopseminarium med bland andra Åsa Hansson, branschansvarig för infrastruktur på KPMG

KPMG fyllde stora Spegelsalen på Clarion Hotell Wisby under seminariet om en fast förbindelse mellan Sverige och Finland med transportröret Hyperloop One. På uppdrag av åländska FS Links har KPMG, teknikkonsulten Ramböll och advokatfirman Setterwalls gjort en idéstudie, som seminariebesökarna dock inte fick se i sin helhet.

Även mindre spektakulära seminarier drog mycket folk. EY hade uppskattningsvis 40 åhörare på ett seminarium om hur den svenska skolan ska ta omhand nyanlända flyktingbarn. Bland annat medverkade Skolverkets generaldirektör Anna Ekström och vd:n för friskolornas riksförbund Ulla Hamilton.

bergman
Björn Bergman

Revisionsbyråerna kan till skillnad från många andra företag och organisationer diskutera nästan vad som helst i Almedalen. Det är på ett sätt en fördel men kräver också en del eftertanke när det gäller valet av seminarieämnen. Väljer man för smala frågor kommer inga åhörare, om ämnena är för breda riskerar man att tio andra organisationer vill diskutera samma sak.

“När vi väljer ämnen till våra seminarier försöker vi ha flera olika saker i åtanke. Vi ska ha expertis på området, det ska ha relevans utifrån ett kundperspektiv samt gärna bidra till samhällsnytta och vara pr-mässigt intressant”, säger KPMG:s kommunikationsdirektör Björn Bergman till Revisionsvärlden.

Martin Hammarström

[email protected]