Hon blir ny vd på BDO

”Vi har väldigt höga ambitioner”.

Malin Nilsson

Malin Nilsson har utsetts till ny vd på BDO. Hon tar över ledarskapet efter Carl-Johan Kjellman som chefat för byrån i fem år och nu vill ändra fokus till mer kund- och styrelsearbete. Överlämningen uppges ske successivt.

Nilsson är auktoriserad revisor, partner och har arbetat på BDO i 19 år. Hon är vice regionchef i öst och sitter sedan ett år tillbaka i den nationella styrelsen. Hon började på BDO direkt efter ekonomexamen 1998 och blir den första kvinnan som leder den växande byrån, som krigar i mellansegmentet med byråer som Mazars och Grant Thornton.

Hur viktig anser du att tillväxten för BDO?

”Vi har väldigt höga ambitioner i vår vision och tillväxten är viktig för att vi ska kunna fortsätta investera. Vi har stort fokus på utveckling av våra medarbetare, tjänste-utveckling och digitalisering och vi brinner för att hjälpa våra kunder att växa och nå framgång varje dag. Är kunderna nöjda så kommer tillväxten.”

Vilken hjälp får ni av det internationella nätverket när det gäller tillväxt?

”Vi har ett väldigt starkt internationellt nätverk och är den femte största revisions- och rådgivningsorganisationen i världen. BDO:s globala mål överensstämmer väldigt väl med vår vision i Sverige – att leverera enastående service. En del av vår svenska verksamhet avser rådgivning och revision av svenska dotterföretag till ett utländskt moderbolag och vi har bra draghjälp av vår växande globala affär. Vårt nätverk ger oss också strukturkapital och möjlighet till utveckling av medarbetare via exempelvis utbildningar och secondment-program.”

När ni gör ”strategiska rekryteringar” från andra byråer är det ofta män med stora kundportföljer som kommer in som delägare hos er. Samtidigt ligger BDO sist i tidningen Balans senaste rankning av andel kvinnliga delägare vid av större byråer. Är jumboplatsen priset ni betalar för att kunna växa som ni gjort?

”Våra strategiska rekryteringar har lett såväl till tillväxt som till att vi tillförts viktig kompetens. Men den rekrytering som skett har förstås påverkan på vår sammansättning bland partners eftersom demografin i branschen speglar de rekryteringar vi gjort. Därför är det desto viktigare att vi internt jobbar med genusfrågan och vi har startat flera initiativ för att skapa goda förutsättningar för kvinnor att fortsätta växa inom vår organisation”, säger hon och fortsätter:

”Jag tror att detta är en av de viktigare frågorna för branschen eftersom det finns så många duktiga kvinnor som söker sig till yrket men av olika anledningar slutar många innan partnernivå. Att kunna rekrytera och behålla rätt kompetens i framtiden kommer att vara avgörande och då måste vi attrahera och behålla såväl duktiga kvinnor som män.”

Du säger till Balans: ”Utmaningen framåt är att öka vår synlighet på marknaden och attraherar nya medarbetare”. Hur ska det ske?

”BDO är ett starkt varumärke men för få känner till oss. Vi har fantastiska medarbetare och branschens nöjdaste kunder så det finns en väldigt hög potential att ta en ännu större marknadsandel. Därför ökar vi intensiteten av våra aktiviteter för att höja vår varumärkeskännedom ytterligare mot nya kunder samt genom riktade marknadsinsatser mot framtida medarbetare där vi bland annat syns mer mot studenter. Enkelt uttryckt så ökar vi vår närvaro i såväl digitala som analoga medier samt träffar fler nya potentiella kunder och medarbetare runt om i hela landet.”

Trond-Morten Lindberg

BDO gör även ett par förändringar internationellt som kommer att beröra Malin Nilsson. Keith Farlinger blir ny internationell vd för revisionsnätverket efter Martin von Roekel. Farlinger har varit vd för BDO i Kanada. Samtidigt blir vd:n för norska BDO, Trond-Morten Lindberg, ny regionchef för Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) på nätverket, som har huvudkontor i Bryssel. Se separat artikel.

“BDO Norge har haft en fantastisk utveckling under Trond-Mortens ledning. Vi har ett nära och mycket väl fungerande samarbete och ser mycket positivt på att han blir ny EMEA-chef”, säger Malin Nilsson.

Finwire

[email protected]