Filmakademin utvärderar samarbetet med PwC efter Oscarsdebaclet.
Brian Cullinan och Martha L. Ruiz, delägare i amerikanska PwC och ansvariga för rösträkningen på Oscarsgalan, petas från uppdraget med världens mest kända filmpris Academy Awards.
“De är borta från allt arbete för oss, de kommer aldrig att jobba med Oscarsutdelningen igen”, säger akademins ordförande Cheryl Boone Isaacs till nyhetsbyrån AP.
Hon tillägger att samarbetet med amerikanska PwC, som prickfritt räknat och sammanställt rösterna för filmpriset, fortfarande utvärderas.
Nu har USA-chefen Tim Ryan ställt sig till förfogande för samtal med hela Oscarsstyrelsen i hopp om att kunna rädda samarbetet. Akademins vd Dawn Hudson har erbjudit medlemmarna att möta Ryan inför styrelsemötet den 28 mars då relationen till PwC förväntas bli ett av samtalsämnena.
I årets Oscarsgala förväxlades två kuvert, vilket fick som följd att filmen La La Land först presenterades som vinnare i den finaste priskategorin Årets bästa film. Den filmens team hann gå upp på scen och hålla tacktal innan missen rättades till och priset i stället gavs till filmen Moonlight.
På måndagen tog PwC på sig skulden för tabben och bad om ursäkt.
“Vi ber om ursäkt till Moonlight, La La Land, Warren Beatty, Faye Dunaway och publiken för misstaget under presentationen av vinnaren av årets film … Vi utreder för närvarande hur detta kunde hända och beklagar djupt det inträffade”, skriver amerikanska PwC på Twitter.
Den utredningen tycks vara klar, för på tisdagen kom än ännu en tweet där amerikanska PwC:s ordförande Brian Cullinan pekas ut som personen som förväxlade kuverten. Han är auktoriserad revisor, chef för PwC i södra Kalifornien och medlem av PwC:s globala styrelse. På PwC:s webbplats beskrivs han även som huvudansvarig för rösträkningen i Academy Awards och “a Matt Damon lookalike”. I amerikansk media beskylls han för att ha twittrat kort före förväxlingen av kuverten, i stället för att koncentrera sig på kärnuppdraget.
Den andra personen ansvarig för rösträkningen heter Martha L. Ruiz. Hon är partner och skatterådgivare vid PwC i Los Angeles. Ruiz arbetar särskilt med företag i underhållningsbranschen.
I amerikansk media, exempelvis Washington Post, diskuteras i vilket utsträckning Oscars-missen skadar PwC:s varumärke. Till saken hör att PwC flitigt använt Academy Awards-uppdraget i marknadsföring, bland annat i denna video.
Brian Cullinan och Martha L. Ruiz intervjuades nyligen i amerikanska Huffington Post om vad som ska göras om något går snett på Oscarsgalan.