“Självklart är vi stolta”

Deskjockeys Anna-Bella Packwood och Hanna Rexhammar om prismodeller för redovisning, otrogna kunder och om känslan att leda digitaliseringsracet.

Det är en fin höstdag när Revisionsvärlden besöker revisions- och redovisningsbyrån Deskjockeys på kontoret på Östermalm i Stockholm. Lokalerna är litet trånga, byrån har vuxit från åtta till 27 anställda på tre år och i dagarna flyttar man till ett större kontor i Marieberg på Kungsholmen. Deskjockeys är ingen stor byrå, men en av Sveriges mest hyllade.

balans_deskjockey_0153_mindre
Anna-Bella Packwood och Hanna Rexhammar. Foto Christian Gustavsson.

Revisionsvärlden träffar Hanna Rexhammar, chef för revisionsavdelningen om 10 personer och Anna-Bella Packwood som basar för 12 personer inom redovisning, konsultverksamheten som den heter på Deskjockeys. Båda är välkända i redovisningskretsar efter att Deskjockeys 2014 utsågs till Årets framtidsbyrå av branschorganisationen FAR. Byrån tredje förgrundsfigur Peter Rexhammar (Hannas man) är också välkänd, så till den grad att han tackar nej till intervjun eftersom han känner sig ”en smula sönderexponerad”.

Byrån har sitt ursprung i revision, men det är för angreppssättet inom redovisning som bolaget främst har uppmärksammats. Det går i princip ut på att låta datorn och kunden sköta den löpande bokföringen, medan Deskjockeys mer tar rollen av ekonomicoach och lots till moderna ekonomi- och bokföringssystem.

”Vi vill inte bokföra, vi vill hjälpa kunden att hitta den bästa bokföringslösningen samt vara deras support och bollplank”, säger Anna-Bella Packwood.

En typisk Deskjockeykund startar med några timmars utbildning i Visma mjukvara eEkonomi, där bokföringskonton och andra inställningar anpassas till kundföretaget. Sedan sköts den löpande bokföringen av systemet och kunden. Deskjockeys är övervakar att det flyter och kan konsulteras om det uppstår frågor, bokföringssupport ingår i månadsavgiften. Annars hjälper Desjockeys främst till med deklaration och bokslut.

”Programmet är nästan automatiserat så kunderna tänker inte på att de bokför. Både kunden och vi ligger online i systemet. Och tack vare utbildningen får vi nästan aldrig frågor om programvaran. Med månadsavgiften kommer vi bort från de pressade timpriserna. Vi försöker ta betalt för kundnyttan”, säger Hanna Rexhammar.

Bli ni inte dyra i jämförelse med alternativet att sköta bokföringen helt själv och kanske ta hjälp av en byrå med deklaration och bokslut?

”Vi försöker inte vara billigast. Deskjockeys är för den som vill ha en partner i valet av bokföringssystem och som värdesätter den trygghet det innebär att kunna få löpande support. Dessutom tror vi oss erbjuda högre kompetens i än de flesta andra redovisningsbyråer.”, säger Anna-Bella Packwood.

Hur ser ni på risken att kunden blir så duktig på bokföring och programvaran att hon eller han klarar sig utan er?

”Visst händer det ibland. Vi erbjuder kompetens, inte program. Många kunder behöver bara hjälp i början och lämnar oss efter två-tre år men det finns även många som värdesätter vår support. Det roligaste är ju om kunden växer och utvecklas, då tillkommer uppdrag för oss. Hos oss kan kunden stanna fram till bolagets marknadsnotering”, säger Anna-Bella Packwood.

Revisionsvärlden intervjuade nyligen författaren och föreläsaren Rob Nixon som inte verkar lita på att kunden och dagens mjukvara fixar konteringen rätt.  ”Kunden kommer att röra till det”, svarade han på en fråga om utvecklingen att bokföringen försvinner från redovisningsbyrån. Är er tilltro till kunderna större?

”Nej, vi talar nog om kunder av olika storlek. Våra småbolagskunder är ofta konsultbolag utan några svåra konteringsmönster. Deras konteringar är förutbestämda av oss och ganska få, så det brukar inte bli några problem. Dessutom – om en kostnad hamnar på 6110 eller 5460 har sällan stor betydelse. Det viktigaste är att kunden kan utläsa sina rapporter samt att den slutliga rapporteringen blir rätt mot myndigheterna”, säger Anna-Bella Packwood.

Enligt Hanna Rexhammar var det FAR:s framtidsstudie från 2013, Framtidens rådgivning, redovisning och revision, som fick Deskjockeys att bredda verksamheten till redovisning, en bransch som enligt studien står inför en radikal omdaning. Byrån fick tidigt kontakt med Visma, som tänkte i samma banor. Idag utbildar Deskjockeys många småbolagskunder i Vismas bokföringssystem eEkonomi och Anna-Bella Packwood föreläste nyligen på Vismas event Forward 2016.

Ser ni inga risker med att styra in er och kunderna så starkt mot Visma?

”Vi är plattformsoberoende och har inte bundit oss till Visma på något sätt. I dagsläget ser inga helautomatiserade molnbaserade bokföringsprogram för mindre företag som slår Visma eEkonomi, men det kommer säkert”, säger Anna-Bella Packwood.

Automatiserad bokföring bygger till stor del på transaktioner från banken. Varför har bankerna inte gett sig in i bokföringsbranschen, när de nu sitter på så viktig rådata?

”Banker har hårda säkerhetskrav och gamla, tunga it-system. Jag tror att det på många sätt skulle vara lättare för banker i andra länder närma sig bokföring. I exempelvis Finland har automatiseringen av bokföring hunnit längre än i Sverige, bland annat tack vare att där finns två konkurrerande system för elektronisk fakturering. Ett av de finska bolagen finns redan i Sverige, så utvecklingen går snabbt”, säger Hanna Rexhammar, som är född i Finland.

Enligt Anna-Bella Packwood har Deskjockeys en betydande fördel av den kort historiken i och med att man saknar en ryggsäck av gamla system.

”Vi har verkat i molnet från början och vi jobbar bara med mac. Det låter kanske som en liten grej, men det är så skönt när datorn startar direkt i stället för att stå och tugga som de flesta Windowsdatorer”, säger Hanna Rexhammar.

Rekrytering är en ständig utmaning för redovisnings- och revisionsbranschen, det gäller även Deskjockeys, som har fortsatt höga tillväxtambitioner. Många erfarna redovisningskonsulter kan för litet om it. Samtidigt kan byrån inte anställa renodlade it-människor som inte förstår eller har intresse för redovisning.

”Just nu testar vi att anställa unga civilekonomer. De har en övergripande förståelse för redovisning och är förändringsbenägna. Om man ska jobba hos oss måste man kunna en del om it, vara duktig inom redovisning men framför allt ha kapacitet och vilja att lära sig analysera ett företag och kommunicera med kunderna”, säger Hanna Rexhammar.

Eftersom få konkurrenter har styrt om affärsmodellen lika hårt mot automatiserad bokföring har Deskjockeys ofta beskrivits som pionjärer.

”Självklart är vi stolta över att ha kommit långt, men nackdelen är att det finns få andra att snegla på. Vi prövar oss fram och allt funkar inte. Då försöker vi ändra oss blixtsnabbt”, säger Anna-Bella Packwood.

Martin Hammarström

[email protected]