”Länge sedan vi hade en så här dramatisk kris”

Så klarade svenska redovisnings- och revisionsbyråer coronakrisen i våras.

Från vänster: Magnus Ramfelt (KlaraPapper), Jonas Håkansson (24SevenOffice), Jan Voss (BDO) och Madeleine Lindblom (24SevenOffice).

Redovisningskonsulten måste lära sig mer om kundernas företag för att kunna kliva fram som rådgivare. Det var koncensus när programvaruföretaget 24SevenOffice samlade branschföreträdare till webbinariet Camp.Cloud på torsdagen.

”Vi ska vara mycket mer verksamhetsnära. Det är lätt att som redovisningskonsult att hamna i resultat- och balansräkning. Nu är det viktig att utveckla rådgivningen”, sa redovisningsbyrån KlaraPappers vd Magnus Ramfelt.

Han talade även om vikten av molnbaserade redovisningssystem och att ge kunderna snabb rapportering, något som blev tydligt inte minst under coronakrisen i våras. En kund som hade ett bra resultat under mars 2020 kunde mycket väl vara i kris i april.

”Det handlar om att kunna ge redovisning i realtid, men även om den personliga relationen. Som redovisningskonsult är det viktigt att ha känselspröten ute och komma närmare kunden”, sa Magnus Ramfelt.

Flera deltagare vittnade om hur likviditetsanalys blivit ett viktigt redskap för att stötta krisdrabbade företag, i stället för att titta på resultatrapporter.

”Det var länge sedan vi hade en så här dramatisk kris. Det finns en generation redovisningskonsulter som kanske måste utbildas på det här området”, sa Jan Voss från BDO.

En fråga som diskuterades på eventet var vilken roll svenska redovisnings- och revisionsbyråer spelade för svenska småföretag under coronakrisen i våras. Krisen har beskrivits som en historisk möjlighet för branschen att visa framfötterna som rådgivare. BDO:s Jan Voss vittnade om att det är lättare att ge relevanta råd till kunder som man som byrå känner väl.

”En lärdom av krisen är vikten av närhet till kund. I de bolag som inte varit kund så länge, eller där vi kanske inte haft så nära kontakt, har rådgivningen varit svårare”, sa Jan Voss.

Branschorganisationerna Srf konsulterna och FAR var också på plats och prisade medlemmarnas insatser under coronakrisen.

”Trots att pandemin inträffade under brinnande högsäsong har byråerna klarat leveranserna. Vi är så stolta”, sa Lali Börjesson, nyutnämnd branschansvarig för redovisning på Srf konsulterna.

FAR:s generalsekreterare Karin Apelman höll med och betonade vikten av att hålla sig uppdaterad om bland annat krisstöd för att kunna vara relevant som konsult.

”Rådgivare behövs mer än någonsin. Företagen undrar – det är till er de vänder sig”, sa Karin Apelman.

BDO:s Jan Voss menade att rådgivningen kring coronastöden kan vara relativt komplex.

”Vi såg att kunderna inte bara behövde svar på enskilda frågor, utan behövde se stödsystemen i ett sammanhang. Normalt går det ganska långsamt i vår bransch, det kan dröja mer än ett år för ett nytt stöd att gå från förslag till att finnas skarpt att söka. Nu i coronakrisen handlade det om veckor, och det var mycket rykten i omlopp”, sa Jan Voss.

Revisionsvärlden är samarbetspartner till 24SevenOffice kring webbinariet. Missade du Camp.Cloud kan du se hela seminariet här

Från vänster: Karin Apelman (FAR), Lali Börjesson (Srf konsulterna) och Jonas Håkansson (24SevenOffice).

Martin Hammarström

mh@revisionsvarlden.se