Men Sverigelanseringen tynger rörelseresultatet.
Förra året tog norska 24SevenOffice, som utvecklar och säljer ett molnbaserat affärssystem till små- och medelstora bolag, steget in i Sverige och noterades på Aktietorget. Målsättningen var att bli ett nordiskt bolag.
I april i år berättade vd:n Ståle Risa för Revisionsvärlden att knappt 3 procent av kunderna var svenska bolag medan resten var norska.
Av delårsrapporten framgår att bolaget nettoökade antalet kunder med 3 500 företag under årets första kvartal. Kundstocken uppgår nu totalt till 30 500 företag, vilket är en ökning med 42 procent på ett år. Vd Ståle Risa tycker att 24SevenOffice utvecklas enligt planen.
”Jag är nöjd med tillväxten. Satsningen i Sverige är på gång och vi har levererat bra på den tekniska fronten”, säger vd Ståle Risa till Revisionsvärlden.
Han tillägger att man under innevarande kvartal ingått en joint venture inom fintech med Collector Bank och fått ut sin AI-motor i en betaversion till sex redovisningsbyråer. 2017 genererades omkring 60 procent av bolagets kunder från samarbetspartners och redovisningsbyråer medan resterande del kom från direktförsäljning.
När Revisionsvärlden träffade Ståle Risa i april hade han precis anställt sin första medarbetare i Sverige. Nu är de på gång att anställa fler, uppger Ståle Risa.
Omsättningen för första kvartalet 2018 blev 23,8 Mkr, vilket är en ökning med 32 procent jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet minskade under samma period från 7,8 till 5,6 procent. Orsaken till det är enligt Ståle Risa att fokus ligger på tillväxt i Sverige, vilket kostar på.