KPMG utvärderar kundenkäter med RPA

Sparar 1000-tals timmar årligen.

Foto iStock/KPMG

KPMG har utvecklat en robot byggd på RPA-teknik (Robotic Process Automation), som bland annat ska effektivisera uppdragsadministrationen och förenkla den årliga kundutvärderingen.

Bara inom kundutvärderingen kan roboten hantera omkring 13 000 ärenden varje år, skriver byrån i ett pressmeddelande. Roboten går i genom enkäten, de kundansvariga får ett färdigt formulär att ta ställning till och godkänna. KPMG beräknar att den roboten kommer spara omkring 3 250 timmar årligen.

“Det viktigaste med vår första digitala medarbetare är att leva som vi lär och ta nya steg mot automatisering och effektivisering i vår egen verksamhet. Det kommer både vi och våra kunder dra stor nytta av”, säger Andreas Dammert, COO på KPMG.

”Vi hjälper varje dag våra kunder att effektivisera sina processer och verksamheter och därför känns det extra roligt att vi också implementerat en digital medarbetare internt hos oss”, säger Annafrida Alfredsson som ansvarar för KPMG:s Shared Service Center.

KPMG:s Shared Service Center har utvecklat roboten tillsammans med specialister inom tjänsteområdet Digital Transformation & Innovation.

Martin Hammarström

mh@revisionsvarlden.se