KPMG-podd i PR-kamp

"Mervetenheten" nominerad i Sveriges största PR-tävling.

fallender
Anna Felländer

KPMG:s poddserie Mervetenheten är nominerad i Spinn 16, branschföreningen PRECIS tävling som prisar ”Sveriges bästa PR-insatser med huvudfokus på icke-köpta kanaler”. KPMG drog igång Mervetenheten för drygt ett år sedan. Hittills har det blivit ett 15-tal avsnitt med gäster som förra undergeneralsekreteraren i FN Inga-Britt Ahlenius, ekonomen Anna Felländer och fondförvaltaren Adam Gerge.

bergman
Björn Bergman

Björn Bergman, kommunikationsdirektör på KPMG, uppger att poddserien hittills haft cirka 125 000 lyssnare, vilket gör den till en av de mest lyssnade näringslivspoddarna i Sverige.

”Med Mervetenheten vill vi berätta historier från näringslivet som berör på ett djupare sätt än att prata siffror och regelverk. Podden ger oss också en möjlighet att berätta och levandegöra för våra kunder vad vi kan göra”, sa Björn Bergman i samband med att podden lanserades.

lina-lindkvist
Lina Lindkvist

Mervetenheten produceras internt på kommunikationsavdelningen, projektledaren heter Lina Lindkvist. Programledare är journalisten Elisif Elvinsdotter. Varumärkesbyrån YouMe ligger bakom det kreativa konceptet och hjälper även till med poddarna.

Poddserien är nominerad i tävlingskategorin ”Årets content marketing” i Spinn 16.  Här är kampanjerna som KPMG tävlar mot:

ÅRETS CONTENT MARKETING

Bread the Future för Brödinstitutet av Edelman Deportivo
Grönsaksmålet för Odlarna.se av mplusm
Inred med färg för Alcro av Le Bureau
Mervetenheten – en pod för KPMG för KPMG av YouMe Agency
Pensionärsknattarna för AIK Fotboll av Post
Running on Love för Renault av Edelman Deportivo
The Swedish Number för Svenska Turistföreningen av Cohn & Wolfe
Therese testar teknik för Teknikföretagen av Volontaire
Typiskt Göteborg för Göteborg & Co av Stendahls

Läs även om EY:s nystartade Pod for parity.

Fotnot: Spinn startade 2004 och uppges vara Sveriges största PR-tävling. Över 150 inskickade bidrag är med och tävlar om vinster som delas ut på en galamiddag på Berns i Stockholm den 24 november. Bidragen som belönas ska ha ett tydligt syfte, visa på affärsnytta kombinerat med kreativ höjd och resultat som kan härledas till målsättningen i projektet.

Martin Hammarström

[email protected]