Han digitaliserar mammas kunder

"Till 99 procent har de varit positivt inställda".

Anton Wislander

Digitalisering och effektiva processer står i fokus för 25-årige Anton Wislander på den den vid årsskiftet nystartade redovisningsbyrån Categoria Group, sprungen ur hans mors redovisningsbyrå Categoria. 

“Många byråer försöker att vara duktiga på digitalisering, eller i alla fall arbetar åt det hållet. Vi har redan från början haft digitaliseringen i bolagets ryggrad, och har från start implementerat de bästa verktygen på marknaden. Vi fokuserar stenhårt på digitalisering och effektiva arbetsmetoder, områden där vi tror oss vara starkare än många konkurrenter. Det gör även att vi drar till oss företag och företagare som delar vår entusiasm för den moderna digitala ekonomin”, säger Anton Wislander.

Categoria Groups webbplats för tankarna till ett globalt konsultföretag snarare än en redovisningsbyrå i sörmländska Katrineholm, där Categoria verkar.

“Vår målgrupp omfattar främst små och medelstora aktiebolag över hela landet, med allt från 1 till 50 anställda. Våra kunder kommer från olika branscher, inklusive fastigheter, byggsektorn, marknadsföring, tjänster och e-handel. I och med att vi är helt digitala har vi heller ingen ort som vi fokuserar på utan våra kunder kan hålla hus i allt från Göteborg, Stockholm, Malmö till lilla Katrineholm”, säger Anton Wislander.

Utöver Christine  och Anton Wislander är ytterligare två konsulter knutna till verksamheten. Anton Wislander har tidigare arbetat som redovisningskonsult på Azets och därefter som “Custumer Success Manager” på det förhållandevis unga utlandsbetaltjänstbolaget Lesslie, vilket har påverkat hans sätt att se på hur man kan driva en byrå. 

“Jag blev inspirerad av Lesslie:s sätt att driva företag som jag tror är ganska typiskt för startups – det ska gå väldigt fort, ledtiderna på att ta beslut är korta, tillgängligheten finns där konstant och det ska hela tiden hända saker. Även om arbetsprocesser inom ekonomifunktionen idag kan fungera bra, så finns det alltid saker och ting man kan spara tid på”, säger Anton Wislander.

När Anton Wislander pluggade på gymnasiet, och senare på universitetet, jobbade han på sin mors redovisningsbyrå på fritiden. Efter sin tid på Azets och Lesslie kände han att han ville driva egen byrå. Vid årskiftet startade han Categoria Group och tog samtidigt över en del av kundregistret från hans mors byrå Categoria.  

“Vi jobbar fortfarande mycket med varandra. Det är officiellt två bolag, men vi betraktar det inte som två olika byråer. Idag är vi ganska lika varandra, men tittar vi ett år tillbaka innan jag anslöt mig och vi implementerade de verktyg som jag tyckte var bäst såg byrån mer ut som en klassisk, lite mindre redovisningsbyrå där det inte riktigt fanns tid eller kunskap att göra den digitala resan som vi nu har gjort”, säger han.

Vad säger din mammas gamla kunder om hur du stöpt om verksamheten?

“Till 99 procent har våra kunder varit positivt inställda till omformningarna. Sen är alla från början kanske inte helt öppna för förändring. En del har gillat att fästa sina kvitton på A4-papper, och i vissa fall kan det ha tittats lite snett på mig när jag sagt att vi nu ska göra det på ett annat sätt. Men de har senare kommit tillbaka och meddelat att de varit nöjda med förändringen.”

Vissa tror att den snabba digitaliseringen av redovisning – och ökade myndighetskrav på exempelvis kundkännedom – gör det tufft för små byråer framöver. Vad tror du?

“Jag tror att det kan bli tufft om du ställer dig på tvären mot digitaliseringen och vägrar anamma de nya arbetssätten. Är du däremot mer öppen för förändring så tycker jag att det idag finns många tjänster som underlättar processen för till exempel kundkännedom och kvalitetssäkring. Här kan du få väldigt mycket hjälp av standardiserade verktyg, och behöva lägga till väldigt lite av din egen expertis.”

Hur mycket kommer ni att omsätta 2023?

“Vi kommer att omsätta ungefär en miljon kronor i år. Tanken har inte varit tillväxt, utan att ta över och flytta över verksamheten till det nya bolaget och sätta en stabil grund att stå på. Implementera rätt saker, sätta rätt arbetsrutiner och processer så att vi från och med nästa år kan trycka på gaspedalen ganska ordentligt. Då kommer tillväxtprocessen att vara enklare.”

Måns Edén

[email protected]