Fortnox väljer AI-baserad tjänst för kvittohantering

Utlovar 50-procentiga tidsvinster jämfört med manuell hantering.

Per Einarsson

Programvarubolagen Fortnox och Companyexpense inleder ett samarbete för att utveckla ”nästa generations utläggshantering” för redovisningsbyråer och småföretag. Det framgår av ett pressmeddelande.

Med hjälp av Companyexpense ska Fortnox lansera en automatiserad och mobil tjänst för hantering av utlägg. Tjänsten möjliggör ett digitalt flöde från det att en medarbetare gjort ett inköp med sitt företagskort, till att en utläggsrapport har skapats och det har bokförts i företagets ekonomisystem. Companyexpence har redan liknande samarbeten med bland andra Modern Ekonomi , Visma, PwC , BDO och Accountor.

”I takt med att fler butiker, restauranger, hotell, taxi och kvittoleverantörer tillhandahåller riktiga digitala kvitton ökar efterfrågan på denna typ av lösning. Vårt mål är att hjälpa företag och redovisningsbyråer att spara tid genom att digitalisera hela processen utan behov av att fotografera och lagra papperskvitton”, säger Per Einarsson, vd på Companyexpense.

Nils Carlsson

Companyexpenses lösning använder artificiell intelligens, AI, som känner igen användarens beteende och föreslår en åtgärd. Funktionen kommer att integreras i olika delar av Fortnox molnbaserade program för administration.

”Styrkan i vår kommande lösning är inte bara att vi kan erbjuda våra kunder den marknadsledande funktionen för digital kvittohantering. Fördelen är också att de kommer att kunna använda den i de digitala arbetsflöden där den naturligt hör hemma för det enskilda företaget eller redovisningsbyrån”, säger Nils Carlsson, vd på Fortnox.

Han utlovar upp till 50-procentiga tidsvinster jämfört med manuell hantering.

Martin Hammarström

[email protected]