Delseger för Andersen Tax mot Arthur Andersen

Vinner namnstrid i brasiliansk domstol.

 

Arthur Andersen & Co, 121 Avenue des Champs-Elysées, Paris.

Skatterådgivaren Andersen Tax har vunnit en namnstrid i en brasiliansk domstol. Uppgörelsen innebär att det franska företaget Arthur Andersen inte får använda något varumärke som innehåller ordet “Andersen” för att marknadsföra sina tjänster runtom i världen.

Nya Arthur Andersen & Co var tidigare känt som Quatre Juillet Maison Blanche (vilket betyder den 4 juli, Vita huset på franska) har marknadsför sig som Arthur Andersen i flera länder, men har alltså stött på patrull i Brasilien. Skatterådgivaren Andersen Tax har varit registrerat på den brasilianska patent- och registreringsverket sedan flera år.

Det är ytterligare ett bakslag för franska Arthur Andersen som i slutet av april tillfälligt förbjöds att marknadsföra sina tjänster på den indiska marknaden. Dessutom fick deras dotterbolag International Business Associates ett permanent förbud på samma marknad. Företaget fick även nyligen ett avslag att använda sitt namn på den japanska marknaden.

Det var 2014 som WTAS, världens då största oberoende skatterådgivare bytte namn till Andersen Tax efter att ha förvärvat rättigheterna till namnet Andersen. Sedan början av 2017 försöker samtidigt den det franska Arthur Andersen & Co blåsa nytt liv i varumärket på både revisions- och rådgivningssidan genom en relansering i en rad länder.

Arthur Andersen var en av världens fem största revisionsbyråer och ingick i “Big Five” tillsammans med KPMG, Deloitte, EY och PwC. Nätverket splittrades i samband med Enronskandalen år 2002.

Finwire

[email protected]