”Vi har aldrig sett andra byråer som konkurrenter”

Samarbete nyckeln till tillväxt enligt Öresunds Redovisning.

Eva Wiberg och Mikael Laulaja

Öresunds Redovisning är Årets tillväxtbyrå i Skåne. Malmöbyrån ökar mest i länet när det gäller omsättning, antal anställda, vinst och soliditet. Revisionsvärlden fick en intervju med grundaren Mikael Laulaja och hans kollega Eva Wiberg.

Berätta om byrån!

”Jag startade byrån 2004 och vi har idag 21 medarbetare. Vi vill upplevas som professionella och inspirerande. Alla på Öresunds Redovisning tycker att det är kul med siffror”, säger Mikael Laulaja.

Ni har vuxit snabbt, inte minst förra året då omsättningen ökade från 10 till 18 miljoner kronor. Hur blir innevarande räkenskapsår?

”Vi räknar med oförändrad omsättning. Vi vill ta en tillväxtpaus för att kunna bibehålla kvalitet och för att bygga en stabil plattform att stå på när vi går vidare.”

Så ni har tillväxtambitioner även framöver?

”Ja. Tillväxten kan komma att ske organiskt, men även genom förvärv. Troligen blir det en mix.”

Ska ni växa här i Malmö, eller kan ni tänka er fler kontor?

”Det kan bli fler kontor, i första hand i Skåne. Kanske Lund eller Helsingborg med omnejd”, säger Mikael Laulaja.

Han tog emot priset på nätverksträffen CloudLunch som hölls i Kockska huset, ett palats från 1500-talet. Över 20 redovisnings- och revisionsproffs från små och stora byråer kom till lunchen. Just nätverkande och samarbete inom branschen ligger kollegan Eva Wiberg varmt om hjärtat.

”Vi har aldrig sett andra byråer som konkurrenter, mer som branschmänniskor som vi kan dra nytta av”, säger Eva Wiberg.

Samarbetet med andra byråer har dels handlat om avlastning när byrån vuxit snabbt, dels om att kunna erbjuda annan specialkompetens som Öresunds Redovisning hittills inte kunnat hålla sig med på byrån.

”Mycket handlar om utbyte av kunskap. Är man några mindre byråer kan man tillsammans ta in en extern föreläsare om ett specifikt ämne och bjuda in kunder från flera byråer. Det blir kostnadseffektivt. Jag talar med företag varje vecka, som av olika skäl kanske inte passar hos oss just nu. Då vill jag kunna hänvisa företaget till rätt rådgivare. Det ser jag som god service. Fokus är kundnytta.”

Läs mer om CloudLunch här.

Martin Hammarström

[email protected]