Slipp öppnar för att köpa redovisningskunder

”Vill hjälpa mindre redovisningsbyråer att få betalt för sina livsverk”.

Lars Olsson

Franchisekedjan Slipp, som hittills vuxit organiskt genom att knyta nya byråer till konceptet, vill nu börja köpa mindre redovisningsbyråer för att ”accelerera sin tillväxt”. Tanken är att köpa kunder från redovisningskonsulter som vill gå i pension eller byta karriär.

”Tänk dig en konsult som ska gå i pension eller som får ett jobb som ekonomichef eller CFO på ett större bolag och därför ska göra sig av med sin verksamhet. Vår upplevelse är att många då kontaktar sina kunder och berättar om läget och ber dem leta en annan lösning. Där vill vi komma in och betala för kunderna och även hjälpa företagen med en smidig övergång till en ny byrå”, skriver Slipps vd Lars Olsson till Revisionsvärlden.

Slipp kommer inte ha några egna konsulter utan planerar att slussa alla förvärvade uppdrag till sina franchisetagare. Formellt kommer det att bli de Slipp-anslutna byråerna som gör kundköpen. Lars Olsson och de andra på Slipps huvudkontor vill endast mäkla affärerna. Men Olsson säger sig ha sonderat intresset bland sina franchisetagare och har en lista på köpare. Han hoppas att Slippbyråerna genom förvärv av kunder ska kunna växa ”på ett tidseffektivt sätt”. Också för den som vill starta en helt ny byrå kan förvärv vara en möjlighet att snabbt nå volym.

”Det finns ingen undre gräns på storleken på de byråer vi kommer förvärva. Vi kommer framför allt fokusera på de mindre byråerna med en till två konsulter”, skriver Lars Olsson.

Priset som Slipp betalar kommer variera beroende på kundernas “storlek, bransch och digitala mognad”.

”Det vi vill göra är att hjälpa mindre redovisningsbyråer att avyttra och få betalt för sina livsverk den dagen man inte längre ska hålla på med bokföring och samtidigt hitta en attraktiv modell till våra franchisetagare att växa snabbare om man är intresserad av det”, skriver Lars Olsson.

Läs även om hur redovisningstjänsten Wint tidigare köpt redovisningsuppdrag.

Martin Hammarström

[email protected]