Tajtare samarbeten med Fortnox Avstämning & Rapportering.
Sponsrat innehåll från Fortnox
För en tid sedan slängde medarbetarna på LD Konsult & Redovisning ut sin skrivare, som ett kvitto på att byrån nu är 100% digital. Fortnox Avstämning & Rapportering har varit en avgörande del i byråns digitala resa.
– Alla pärmar både hos oss och våra kunder är borta sedan länge och nu var det skrivarens tur. Allt blir så mycket smidigare när man i stället har smarta digitala verktyg, säger företagets vd Linn Delin.
LD Konsult & Redovisning hittar vi i västkustpärlan Lysekil som “ligger lite off” som Linn själv uttrycker det. Hennes medarbetare är ofta på vift och de digitala mötena är många. Att kunna jobba effektivt, även om man inte träffas varje dag, är därför ovärderligt för Linn och hennes team.
– Tack vare Avstämning & Rapportering är så gott som alla våra kunder numera inne i samma flöde. Det har gett oss en helhetsbild som gör att vi jobbar ännu bättre tillsammans. Idag är det enkelt för en medarbetare att se var i flödet en annan befinner sig, och när någon är sjuk eller på semester är det lätt att gå in och täcka upp för varandra, säger Linn.
Linn beskriver också hur hon och hennes kollegor numera jobbar mer återkommande och löpande med kunderna. Det innebär att mycket jobb redan är klart när Linn ska påbörja sitt jobb med bokslut, deklaration och årsredovisningar.
– Naturligtvis är det fortfarande arbetstoppar och intensiva perioder under året, men topparna blir inte lika skarpa. En hel del av jobbet är redan klart eftersom vi tagit hand om många uppgifter löpande, säger Linn.
Vill du också att det mesta av jobbet ska vara gjort när det är dags för bokslut, deklaration och årsredovisning? Läs mer om Fortnox Avstämning & Rapportering här.
Stor nytta för kunden
Avstämning & Rapportering har även förändrat hur Linn arbetar tillsammans med kunderna. Tidigare la hon mycket tid på att stämma av manuellt, skicka information och gå igenom det som varit. Nu får kunden automatiskt rapporter utskickade varje månad, med en tydlig bild över exempelvis resultat och kostnader som jämförs med samma period tidigare år. Utskicket består både av grafer och en beskrivande text, men också tips och råd.
– Rapportfunktionen är guld värd – vi får mycket positiv respons kring den. Oavsett om kunden enbart tittar på graferna eller grottar ner sig i texterna, så ser de ett stort värde av utskicket. Rapporterna är också ett bra underlag när vi har avstämningar med kunderna, säger Linn.
Ett gemensamt flöde för alla kunder, en korrekt helhetsbild av nuläget och samtidigt bättre information ut till kunden. Allt detta gör att Linn fått mer tid till proaktivitet, rådgivning och till att blicka framåt.
– Att ha en kund är ju som att vara i en relation och numera hinner vi vårda relationen mer. Det finns mer tid att ge kunden kärlek på, säger Linn.
Vill du också att det mesta av jobbet ska vara gjort när det är dags för bokslut, deklaration och årsredovisning? Läs mer om Fortnox Avstämning & Rapportering här.