Nya kvittoregler: Ta tillfället i akt att prata digitalisering med dina kunder 

Sponsrat innehåll från Fortnox

Det är alltid läge för byråer och företag att ta nästa digitala kliv tillsammans. Genom att ta sig an ny teknik och jobba smartare skapar de de bästa förutsättningarna för att rusta kundernas företag för framtiden. När kravet på att spara papperskvitton äntligen har slopats – ta tillfället i akt att prata digitalisering med dina kunder. 

Kvitton för köp som gjorts efter 1 juli 2024 kan man numera kasta, så länge man har digitaliserat materialet och sparar det i 7 år. Så säger numera Bokföringslagen. Smidigt tycker du! Men kanske har kunden inte samma bild och tycker det funkar bra som det är. Genom att prata om de nya reglerna och hur de kan hjälpa till att spara både tid och energi, kan du få med kunden på digitaliseringståget.

Automatisera bokföringen av alla dina inköp med Fortnox Företagskort.

Så här digitaliserar ni kvitto- och utläggshanteringen steg för steg!

Steg 1: Informera och guida

Börja med att informera dina kunder om det nya regelverket och dess fördelar. Boka ett möte där ni utgår från bokföringslagens nya innehåll. Förklara och visa exempel på hur mycket enklare ni skulle kunna jobba med kvitton och utlägg.

Steg 2: Introducera digitala verktyg

Att digitalisera kan låta som ett enormt arbete, men om du börjar med att introducera ett smart verktyg i taget blir omställningen inte så påtaglig. Börja med automatisk bankkoppling, som kopplar ihop kundens bankkonto med bokföringen. Fortsätt med att börja jobba med en bra app och företagskort som också går att integrera till bokföringen. Dessa tre delar kommer förenkla flera vardagsbestyr för kunden utan att kännas krångliga.

Steg 3: Ha tålamod

Släpp inte taget om kunden innan den förstått hur och varför man använder sig av digitala verktyg. Visa, förklara och visa igen. Den tiden kommer ni ha igen längre fram. Du bygger dessutom förtroende och stärker ert samarbete.

Steg 4: Visa skillnaden mot förut

Ibland kan det vara svårt för kunden att se resultat. Peppa och visa några exempel på saker som kunden gjort bra och som faktiskt har gjort skillnad. Det kan till exempel vara att alla underlag har kommit in i tid och varit korrekta – och att du som konsult sluppit lägga tid på att påminna.

Steg 5: Fortsätt digitalisera

Hurra! Nu har ni skapat en ny och mer digital rutin för kundens kvitto- och utläggshantering. Visa gärna hur bra den stämmer överens med nya bokföringslagen och hur många moment ni numera inte behöver göra manuellt. Och sluta inte att se över hur ni jobbar.

Som bekant händer det mycket på mjukvarufronten och du som redovisningskonsult behöver hålla koll och kunna lotsa dina kunder mot ännu smartare arbetssätt.

Automatisera bokföringen av alla dina inköp med Fortnox Företagskort.

Sponsrat innehåll från Fortnox

 

Redaktionen

[email protected]