Revisionsbyråerna får det bästa betyget på flera år i Svenskt Kvalitetsindex SKI:s senaste mätning. Samtliga aktörer får förbättrade omdömen av sina kunder.
”När vi på Svenskt Kvalitetsindex talar om affärskritiska kundbehov så är personligt, enkelt och hållbart högt upp på agendan. Inom dessa områden lyckas branschen mycket bra”, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.
Han tror att pandemin och den ekonomiska turbulensen har gjort att byråerna kommit närmare sina kunder på flera plan: Dels att erbjuda de tjänster som kunderna faktiskt efterfrågar dels att tjänsterna följs upp av en stark personlig relation.
”I en bransch där många pratar om att digitala lösningar ska ta över så är det tydligt att den personliga relationen fortsatt är den viktigaste komponenten. En nyckel till årets förbättring för många aktörer”, säger Johan Parmler.
För elfte året i rad har BDO nöjdast kunder, med Mazars strax bakom följt av de mindre byråerna (övriga).
”Man får gå tillbaka till 2015 för att hitta en högre nivå på kundnöjdheten. Förståelse för kundens bransch och utmaningar har förstärkts. Genom att vara insatta i branschtrender och utmaningar kan revisionsbolagen bättre hjälpa kunden att möta sina specifika behov och mål”, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.
Alla byråer fått bättre värden än i fjol, men jämför man dem men varandra klättrar KPMG i årets rankning medan PwC backar. Jämför med fjolårets studie.
Fakta: Svenskt Kvalitetsindex undersökning
Svenskt Kvalitetsindex mäter hur nöjda köpare av revisionstjänster är av svenska revisionsbyråer. Indexet bygger på intervjuer med kunder. Högsta möjliga värde i indexet är 100, det lägsta är 0. Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. SKI har gjort mätningen varje år sedan 2007. Årets mätning genomfördes under april och maj 2023 och bygger på intervjuer. De fem områden som styr kundnöjdhet är image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.