Fem flaskor champagne till Carola Häggkvist och silverljusstakar till nya bilhallen ledde till evenemangschefens avgång. Nu öppnar Karlskrona kommun upp för en oberoende granskning.
SVT Nyheter Blekinge och SR Blekinge har under en tid granskat vidlyftig representation i det kommunägda bolag Utveckling i Karlskrona AB. Rapporteringen har riktat in sig på evenemangschefen Michael Franssons lunchnotor och en del extravaganta gåvor han köpt för kommunens pengar och i strid mot kommunens riktlinjer.
Det har framkommit att Fransson representerat med bolagets kort vid 179 tillfällen under en tvåårsperiod. Fransson har bland annat arbetat med större evenemang och anses ha bidragit starkt till att staden fått arrangera melodifestivalen tre gånger sedan 2006. Han bidrog även till att artisten Carola Häggkvist förlade sin turnépremiär till Karlskrona i julas. Som gåva fick Carolas produktionsbolag fem flaskor champagne. Och när en ny bilhall öppnade staden var Michael Fransson där och lämnade över två silverljusstakar som han plockat från hyllan i Turistbyrån på Stortorget, där Utvecklingsbolaget har sitt kontor. Båda gåvorna strider mot kommunens gåvopolicys.
”Jag har inte ens läst de här reglerna. Jag har i många stycken varit slarvig, obetänksam, naiv och så, och det står jag för”, säger Michael Fransson till SVT.
Michael Fransson lämnade sin tjänst den 23 maj och även vd:n i utvecklingsbolaget har slutat. Kommunen vill nu göra en egen granskning av utvecklingsbolagets representation och resor, eventuellt med hjälp av en revisionsbyrå.
”Vi kommer i närtid att ta ställning till hur granskningen ska genomföras och hur den ska avgränsas. Troligen blir det både en intern och en extern granskning”, säger Carl-Martin Lanér, kommundirektör i Karlskrona, till Revisionsvärlden.
EY i Karlskrona är Utveckling i Karlskrona AB:s revisionsbyrå och de reviderar även holdingbolaget Aktiebolaget Karlskrona Moderbolag.