Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Wint ett alternativ till att sälja byrån?

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Wints samarbete med Revideco (och i framtiden även andra byråer) innebär ett strategibyte för den Göteborgsbaserade redovisningstjänsten som grundades av revisorn Björn Elfgren. Hittills har Wint marknadsfört sig som en digital redovisningstjänst och setts som en konkurrent till den traditionella redovisningsbyrån.
När Wint nu vill inleda partnerskap med (utvalda) redovisnings- och revisionsbyråer är det en stor förändring på så sätt att Wint – som hittills vuxit organiskt – genom upplägget kan sägas köpa kunder. Där finns en parallell till hur redovisningskoncerner som Talenom och Freedom Holding genom byråförvärv ökar antalet användare i deras egna ekonomisystem.

En annan parallell är tillväxtmodellerna i programvarusektorn, som sedan länge förstått byråernas potential som säljkår.

Fortnox och Visma har kunnat växa sig så dominanta tack vare redovisningsbyråer. Ett par aktörer som försökt på egen hand har tvingats backa. Ett exempel är ekonomiprogrammet Bokio, som för ett par år sedan utvecklade en särskild ”byråmiljö” i mjukvaran och sade sig vilja hjälpa byråerna att ”lyfta svansen av olönsamma kunder”.

Ett annat exempel är bokföringsappen Wrebit. Den började som ett betalprogram men är sedan flera år gratis för användarna. Wrebits intäkter ska nu komma från knepig redovisning samt rådgivning – som utförs av anslutna redovisningsbyråer. Både Wrebit och Bokio vill vara plattformar där redovisningskonsulter möter kunder.

Wint kommer att ge kickback till samarbetande byråer som för över kunder till deras system, men kanske är det missvisande att jämföra med de provisioner som Visma och Fortnox ger till vissa byråer.

Pengar får byrån i båda fallen, men i Visma/Fortnox-fallen flyttas stora delar av redovisningsjobbet till kunden. Även i Wints egenutvecklade redovisningssystem gör kunden en del av jobbet, men Wint har livs levande redovisningskonsulter som rycker in när automationerna inte räcker till. På så vis innebär Wint-upplägget att redovisningsjobb flyttas från en byrå (Revideco) till en annan (Wint) som tror sig kunna utföra det effektivare, medan Revideco hoppas få rådgivningsuppdrag genom Wint. Upplägget kan ge Revideco och andra samarbetsbyråer möjlighet ta ombord nya kunder, vilket kan vara svårt idag p.g.a att redovisningskonsulterna jobbar för fullt. Detta bygger på att Wint tror sig ha funnit en affärsmodell som är skalbar, vilket de flesta mindre redovisningsbyråer inte har.  Och det hänger på att de lyckas skapa ett paket som innehåller lagom mycket rådgivning. Både kunder och samarbetsbyråer ska ju bli nöjda och priset bör samtidigt inte se för högt ut i jämförelse med Wints rådgivningsfria standardtjänst som enligt webbplatsen börjar på 1 790 kr/mån. Men just nu lockar redovisningstjänsten med “Testa gratis året ut”…

Mest intressant är att Wint-chefen Daniel Johansson tror att partnerskap med Wint för vissa byråer kan vara ett alternativ till att sälja byrån till någon av de växande redovisningskoncerner som nästan varje vecka presenterar nya förvärv. Vid en försäljning tappar ägaren typiskt sett kontroll över verksamheten, byrån måste kanske byta namn etc. Men säljaren får pengar, ofta både up front och kanske tilläggsköpeskilling.

Om samma byrå ”säljer” ett redovisningsuppdrag till Wint behålls byrån och kontrollen. Men ett redovisningsjobb försvinner direkt till ett bolag som kan ses som en konkurrent. Om det sker stegvis – och kanske framför allt för nya kunder – kan personalen troligen vara kvar, i takt med att byrån styr om till rådgivning.

För byråägare ter sig en regelrätt försäljning av byrån säkert som det mest radikala alternativet av de två. Men för anställda redovisare innebär ett partnerskap med Wint troligen en ännu hårdare piska att bli rådgivare. På lång sikt blir byrån en renodlad “rådgivningsbyrå” – men också Wints säljorganisation.

Martin Hammarström

Chefredaktör

Transparens: Efter att denna artikel publicerades har Wint valt att annonsera i Revisionsvärlden med banner och sponsrad artikel. De betalda annonserna och denna redaktionella text är oberoende av varandra. 

Senaste från Revisionsvärlden