Bokio vill charma byråer med ny ”byråmiljö”

Effektivare flöde ska lyfta ”svansen av olönsamma kunder”.

Redovisningsprogrammet Bokio öppnar upp sin plattform för redovisningsbyråer. Med en nyutvecklad byråmiljö och riktar sig mjukvaruföretaget för första gången direkt till byråerna.

”Vi vill hjälpa redovisningsbyråerna att serva microkunderna på ett nytt sätt. Det handlar om svansen av ofta olönsamma kunder. Där kan våra system kan ge ett effektivare flöde, där kunden gör mer av arbetet och byrån kliva fram som rådgivare”, säger Bokios grundare och vd Viktor Stensson till Revisionsvärlden.

Enligt Viktor Stensson kan byrån, genom att föra över små kunder till Bokio, få både högre lönsamhet och nöjdare kunder än med konkurrerande programvara.

”Det är tvådelad nytta. För byrån blir det effektivare att arbeta med kunden, men även kunden får många fördelar. Effektiva flöden där alla anställda kan ha en licens och logga in i systemet och göra sin del.”

Ert program är gratis för småföretagen, men hur mycket kostar det för byrån?

”Precis som gentemot småföretagen har vi en gratisversion, men vi tror och hoppas att byrån ska vilja betala för tilläggstjänster som exempelvis automatiserade bokslut. Vi håller även på att utveckla integrationer mot banker och skattekonton som kommer att kosta extra.”

Hur stor andel av Bokios kunder har en redovisningsbyrå idag?

”Jag kan inte ge någon siffra, men det är en stor andel.”

Hittills har Bokio vänt sig direkt till slutkunden, tänker ni er att byråerna nu ska bli era säljare?

”Jag ser det inte som att byråerna ska sälja vår tjänst, mer som att vi ska hjälpa byråerna att transformeras och bli lönsammare. Men att vi på det här sättet vänder oss till byråerna är absolut nytt för oss.”

Kommer ni att ha kundavtal både med byråerna och småföretagen?

”Vi måste ha avtal med alla som är inne i systemet, både på småföretaget och hos byrån. Men vi är tydliga med att vi inte ska ta byråns kunder, byrån ska kontroll.”

Är det framför allt Fortnox kunder ni vill locka över till Bokio?

”Vi vill inte peka ut någon konkurrent specifikt. De som passar i Bokio är kunder som vill ha ett enkelt redovisningssystem och varken har nytta av eller vill betala för de funktioner som finns i de större systemen. Enmansbolag och bolag med en eller två anställda passar hos oss. Det kan vara allt från konsulter till artister eller mindre caféer”, säger Viktor Stensson.

I våras köpte Bokio Red Flag. Medan Bokio marknadsfört sig som gratis redovisningsprogram, som haft redovisningstjänst som tillval är Red Flag mer lik redovisningstjänster som Dooer och Wint. Målet är att skapa en europeisk utmanare inom automatiserad bokföring och företagsadministration.

”Båda bolagen har väldigt stora ambitioner, både nationellt och internationellt. Vi vill bli ett power house för att serva små och medelstora företag. Sverige är trots allt en ganska liten marknad. Nu tar vi det bästa ut båda bolagens produktportföljer och skapar något riktigt, riktigt bra.”

Skiljer sig Red Flags och Bokios kunder?

”De är ganska lika i storlek, det som skiljer är mer den servicegrad de vill ha.”

Hittills har både Bokio och Red Flag marknadsfört sig direkt mot småföretagen. Handlar det om ett strategibyte när ni nu vill jobba ihop med byråer?

”Det skulle jag inte vilja säga. Vi var i början av vår utveckling tvungna att lägga all kraft på att utveckla bra system. Nu har vi kommit så långt att vi känner att kan erbjuda byråerna en verklig förbättring.”

När Bokio nu sträcker ut en hand till redovisningsbranschen och vill samarbeta, hur tror ni att de ser på att ni äger Red Flag, som konkurrerar med byråerna?

”Här måste vi vara öppna och ödmjuka. Jag tror och hoppas att byråerna inte ser oss som en konkurrent. De flesta entreprenörer är ju med rätta nöjda med sin redovisningskonsult.”

Du som genom Red Flag ändå har insyn i mer anonyma och automatiserade redovisningstjänster, vad tror du om framtiden för byråerna?

”Jag tror att redovisningskonsulterna under överskådlig tid kommer ha en viktig roll. Det finns otroligt många duktiga redovisningskonsulter där ute, och företagare som känner trygghet i att kunna tala med en riktig människa.”

Idag har Bokio och Red Flag var sin redovisningsmjukvara. Ska ni ha kvar båda programmen?

”Det är en av de saker vi måste titta på. Vi har inga färdiga svar där.”

Fotnot: Bokio passar även på att byta logo i samband med lanseringen av “byråmiljön”. 

Martin Hammarström

[email protected]