”Vi tillvaratar kompetensen i branschen”

Wrebit byter affärsmodell – blir plattform där redovisningskonsulter möter kunder.

David Wengbrand

Bokföringsappen Wrebit har i tysthet bytt affärsmodell. Sedan ett år är appen för fakturering och redovisning, som länge kostade 99 kr i månaden, fri för användarna. Wrebits intäkter kommer nu från rådgivning – som utförs av anslutna redovisningsbyråer. Wrebit har blivit en plattform där redovisningskonsulter möter kunder.

I en intervju med Revisionsvärlden vänder sig Wrebits vd och grundare David Wengbrand direkt till redovisningsbyråerna, och menar att Wrebit plattform kan vara ett sätt för byrån att höja både beläggningsgraden och andelen rådgivning.

”Vi tillvaratar kompetensen i branschen och framtidssäkrar yrkesrollen” säger David Wengbrand.

Wrebit har enligt egen utsago 10 000-tals användare i form av små- och mikroföretag. De sköter det mesta av redovisningen själva. När de har problem erbjuder appen hjälp, mot betalning.  I tjänsten kan egenföretagare exempelvis chatta med redovisningskonsult eller skicka iväg ett svårbokfört (inskannat) kvitto för bokföring av en expert. Kunden betalar Wrebit vars priser varierar med efterfrågan och årstiden. Jobbet står Wrebit-anslutna redovisningskonsulter för. Dessa får en stor del av intäkterna för plattformen. Wrebit behåller en provision.

”Vi har idag över 120 redovisningsbyråer som är anslutna som byråpartners Det är mycket enmansbyråer, men även en del större. Vi lanserade plattformen i våras och efterfrågan på rådgivning har varit väldigt hög.”

Vid sidan av litet knivigare verifikationer, som entreprenören inte klarar att bokföra själv, är plattformen även en plats för regelrätt rådgivning.

”Många har våra kunder har en ganska stor betalningsvilja för rådgivning”, säger David Wengbrand.

Kan det stämma? Entreprenörerna har ju valt Wrebit för att det är en billig redovisningslösning. Sedan ett år dessutom gratis?

”Betalningsviljan finns i stunden då problemet uppstår. Entreprenören vill inte träffa redovisningskonsulten en gång om året och höra hur det gick. Konsulten, eller rätt kompetens vid rätt tillfälle ska finnas till hands direkt i mobilen. Rådgivning är en färskvara”, säger David Wengbrand. Förutom att passivt finnas till hands i appen marknadsför Wrebit även rådgivning mer offensivt.

”I somras gick vi ut med en kort video till alla användare som tappat omsättning. Filmen uppmanade entreprenören att boka ett digitalt möte om regeringens krispaket. På många sätt tar vi både vara på branschens kompetens samtidigt som vi hjälper Sveriges entreprenörer att lyckas eller som i det här fallet att överleva vilket är häftigt”, säger David Wengbrand.

Ersättningen till byråer som ansluter sig till plattformen varierar med säsong och vilken typ av tjänst eller rådgivning det handlar om. Konsulten bestämmer själv när denne är ledig för uppdrag.

”Det finns en kategorisering. Någon är expert på pension, en annan på aktiebolag. Det vi gör är att sänka trösklarna för rådgivning”, säger David Wengbrand.

Han beskriver hur Wrebits plattform kan vara ett enkelt sätt att komma i kontakt med kunder för den konsult som inte är så utåtriktad och säljande.

”Får du en timme över – gör dig tillgänglig i Wrebit”, säger David Wengbrand.

Wrebits nya affärsmodell är en konsekvens av att redovisningsmarknaden förändras. I oktober tillkännagav Bokio, ett redovisningsprogram som länge varit gratis för användaren, en ”byråmiljö”, där mjukvaruföretaget för första gången riktar sig direkt till redovisningsbyråerna.
Samtidigt växer redovisningstjänster som Wint och Dooer snabbt. De har fasta månadspriser mot kund, har utvecklat egen programvara och jobbar hårt med automatisering. Men de jobbar även med handfast redovisning om det behövs, med egen personal.
Wrebits nisch är små mikrobolag som kan göra mycket själva, genom mobilen.

”Gränsen mellan redovisningsbyrå och programvarutillverkare suddas ut. Det är inom redovisning, bokslut och deklaration som automatiseringen sker. Att erbjuda automatiserade standardtjänster kommer att bli en hygienfaktor. Frågan är vad man ska göra med den tiden det frigör på byråerna, det är där vi kommer in och det är därför vi har ändrat affärsmodellen.”, säger David Wengbrand.

Han tror dock fortfarande starkt på att framtidens entreprenör hittar sin redovisningslösning genom mobilsurfande snarare än i ett fysiskt möte med en redovisningskonsult.

”För tio år sedan startade man ofta på en byrå, eller kanske på banken. Idag drar man igång sitt företag själv på Verksamt.se. 90 procent av våra nya kunder har ingen redovisningskonsult från början, det är när företaget växer som det uppstår ett behov”, säger David Wengbrand.

Hur orolig ska man som redovisningskonsult vara för att bli beroende av Wrebits plattform? Om du inte skaffar några egna kundrelationer blir du väl mer eller mindre livegen?

”Jag skulle vara mer orolig för att automatisering gör konsulten arbetslös. Vår plattform är ett sätt att öka andelen rådgivning och ett sätt att jobba med mikrosegmentet på ett lönsamt sätt. Ofta är jobb på plattformen ett komplement till egna kunder. Det kan också bli ett sätt för den som startar byrå utan egna kunder att snabbt få jobb. Plattformen är ett bra verktyg för rådgivning. Det ger en väldigt bra bild av hur kundföretaget utvecklas”, säger David Wengbrand.

Wrebit grundades 2016 som ett sidoprojekt inom familjeföretaget Wengbrand Redovisning, med kontor i Ulricehamn och Borås. Sedan dess har mycket hänt inom både digitalisering och automatisering. Även konsolideringen i redovisningsbranschen tagit fart.
David Wengbrand trodde dock att omstöpningen av branschen skulle gå snabbare.

”Vi lanserade appen 2016, det var litet tidigt. Branschen har förändrats förvånansvärt långsamt. En förklaring är trygghet. Vissa redovisningskonsulter går i arv när kundföretaget gör generationsskifte. Det finns både en trygghetsfaktor och en oro för att göra fel gentemot myndigheter. Dessutom är de flesta företag väldigt nöjda med sin redovisningsbyrå. I många företag utgör kostnaden för redovisningen bara 2-3 procent av omsättningen. Då spelar det kanske ingen roll om din lösning är litet dyrare”, säger David Wengbrand.

Martin Hammarström

[email protected]