Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Fegt att ducka om kundskyddklausuler

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

DI:s förstasida på måndagen

Advokat Bob Lee kritiserar i Dagens Industri (DI) de kundskyddsklausuler som större byråer tillämpar i anställningskontrakten för kvalificerade revisorer. Men när DI vill låta byråerna försvara klausulerna duckar BDO, Deloitte, EY och KPMG. Det blir Grant Thornton och PwC som får kommentera de klausuler som ”big-six”-byråerna i stort tycks vara överens om.

Även branschorganisationen FAR duckar i frågan med motivationen att ”det är en arbetsrättslig fråga som ligger utanför FAR:s verksamhetsområde”.
Bob Lee har varit advokat åt flera revisorer som tagit med sig kunder från en stor byrå och därför blivit stämda av sin tidigare arbetsgivare. Klausulerna har tidigare kritiserats av Dan Brännström, tidigare generalsekreterare i FAR, och Urban Engerstedt, tidigare chefsjurist i samma branschorganisation. Andra kritiker av klausulerna är Östersundsbyrån Atrakta och Björn Elfgren, redovisningsentreprenör som återvänder till revision med nya byrån Warmare.

“Varför i hela friden ska du binda fast dina medarbetare med avtal som gör att de inte kan lämna stora fina firman? Är det inte bättre att du ser till att skapa den drömarbetsplats där människor vill stanna kvar?”, frågar Björn Elfgren retoriskt på Linkedin.

Även om det ofta är de stora byråerna som driver tvister kring kundskyddsklausuler till domstol tycks de användas brett i branschen. I början av året betonade Helena Adrian, som under 20 år drev revisionsbyrån Adrian & Partners, att kundskyddsklausuler i anställningsavtalen var viktiga även för mindre byråer.

Revisionsvärlden har skrivit om hur flera domstolar på senare år kraftigt jämkat storbyråernas skadeståndskrav mot avhoppare. Om klausulerna ska ha en framtid måste de kunna förklaras och försvaras offentligt. Tusentals revisorer har antingen redan skrivit på ett avtal med klausul, eller förväntas göra så om de fortsätter med revision. Att som BDO, Deloitte, EY och KPMG lägga locket på, håller inte.

Det är även problematiskt att FAR inte vill ta i frågan. Det måste vara i branschorganisationens intresse att revisionsbyråerna håller sams och inte stämmer enskilda FAR-medlemmar på hundratusentals kronor, vilket hänt flera gånger på senare år. Det är lätt att hålla med Mikael Glimstedt, vd för Frejs Revisorer, som i början av året efterlyste samsyn om kundskyddsklausulerna. Han tycker att FAR bör gripa in.

”FAR borde ta tag i frågan och verka för att stoppa alltför långtgående kundskyddsklausuler, främst de som aktiveras med förutbestämt vite och oavsett anledning till att kunden lämnat”, sa Mikael Glimstedt då till Revisionsvärlden.

Martin Hammarström

Chefredaktör

Transparens: Dan Brännström är engagerad i Atrakta och även ordförande i Revisionsvärlden.

Senaste från Revisionsvärlden